Gewassen groeien en bloeien beter als de waterkwaliteit in orde is. Wanneer de wortels van kweekgewassen voldoende zuurstof uit het water halen zal de plant zich beter zich beschermen tegen schimmels en afdoende water en voedingsstoffen opnemen.

De Urkse onderneming Aquamar ontwikkelde een spectaculaire gasinjectietechnologie waarmee men door nanobellen vrijwel elk gas in elke vloeistof kan oplossen. Het gebruik van nanobellen heeft als groot voordeel dat ze, door hun geringe volume, erg effectief zuurstof toevoegen. Omdat de druk binnen en buiten de nanobel gelijk is blijven ze in het water zweven. Na verloop van tijd lossen de nanobellen op en bevindt zich de opgeloste zuurstof in het water. Op zich is het toevoegen van zuurstof door middel van injectie met bellen niet nieuw. De innovatie van Aquamar produceert echter nanobellen. Daar waar traditionele methoden 7% van het toegediende zuurstof in het water achterlaten is dit bij de nanobellen van Aquamar 93%. Stichting Innovat.ION hielp bij het ontwikkelen van toepassingen van deze technologie in commerciële waterkassen: de nanobellen generator zorgt voor dat de zuurstofconcentratie in irrigatiewater wordt verhoogd. Het gevolg: vermindering van chemische ontsmettingsmiddelen en verbetering van de oogsten.

In het kader van het project “World Class 3D Metaalprinten; applicaties naar de markt” werkt de Stichting Innovat.ION met het bedrijfsleven in de provincie Flevoland aan nieuwe toepassingen voor 3D Metaalprinten. Veel bedrijven realiseren zich dat ze 'iets' moeten doen met 3D-printen, maar vinden het moeilijk om écht aan de slag te gaan. Stichting Innovat.ION zet met deze bedrijven concrete eerste stappen. Dankzij financiering van Horizon (de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland) bemiddelde Stichting Innovat.ION bij de financiering om externe deskundigheid voor een haalbaarheidsonderzoek binnen te halen. De benodigde kennis en expertise werd gevonden bij Beamler, een serviceprovider die bedrijven helpt bij het implementeren van 3D-printen. De kern van Beamler is een database van industriële 3D-printers met gegevens van meer dan zeshonderd materialen, 640 soorten printers en meer dan vierhonderd servicelocaties. Met deze database biedt Beamler een platform aan bedrijven die 3D-printen willen gebruiken en geven ze toegang tot een wereldwijde infrastructuur.

Tijdens een workshop werd een quickscan uitgevoerd op de nano-bubbles generator. Op basis van de bevindingen voerde Beamler een meer gedetailleerde technische haalbaarheidscheck uit, en vervolgens werd de bedrijfsmatige haalbaarheid onderzocht. Het resultaat: een implementatieplan voor 3D-printen. De uitkomsten zijn van het haalbaarheidsonderzoek zijn positief. Reden genoeg om de geprinte versie nu te gaan testen in een testomgeving. Opnieuw faciliteerde Stichting Innovat.ION in het verkrijgen van financiering voor Beamler en Aquamar. Dit maal is gebruik gemaakt van een Europees project: VIDA. De naam VIDA is afgeleid van ‘Value-added Innovation in fooD chAins‘. De Europese voedingsindustrie wordt in dit project geholpen bij innovaties, die de sector helpen om efficiënter en zuiniger om te gaan met water, energie en grondstoffen.

Ook deze stap kan nu worden gezet. We zijn echter al bezig met de volgende stap: een demonstratieproject bij een paprikakwekerij. Stichting Innovat.ION, het platform voor innovatieve projecten, verwacht in 2020 Aquamar en Beamler ook te begeleiden bij een demonstratieproject bij een grootschalige paprikakwekerij. We kijken nu alvast uit naar de resultaten van de testresultaten. Veel succes Aquamar en Beamler!

Voor meer informatie:
Aquamar: https://aquamar.nl