De tekst van het bericht is geschreven door Kees Hoogink, directeur van Hegin Metal Finishing BV en Brandsma Metaalverdeling BV:

Overlijden J.J.M. (Jan) Brandsma.

Ons bereikte het droeve bericht dat op 4 oktober 2019 de heer Jan Brandsma is overleden in de leeftijd van 88 jaar. Jan Brandsma is gedurende vele jaren directeur van Galvanische bedrijven D.Brandsma , later Brandsma Metaalveredeling , geweest. Het bedrijf was gevestigd in Hilversum.

Jan Brandsma was een markante figuur binnen de galvanotechniek in Nederland. Brandsma was in oppervlaktebehandelend Nederland en bij haar opdrachtgevers een begrip, zowel op gebied van kwaliteit als technisch vermogen om complexe producten aan te pakken. Zo zijn ooit door Brandsma vergulde producten de ruimte ingegaan.

Jan Brandsma was een breed georiënteerd mens, die zijn talenten niet alleen inzette voor het bedrijf, maar ook voor de bedrijfstak. De Brandsma’s namen hun verantwoordelijkheid ook binnen toen de VOM , de Nederlandse Galvano Ondernemers (Werkgevers in het Galvanotechnisch bedrijf) en de Stichting Bevordering Galvanotechniek. Allemaal instituten waar in die tijd veel markante mensen hun bijdragen leverden aan de ontwikkeling van de bedrijfstak oppervlaktebehandeling.

Zelf heb ik nog van 1978 tot en met 1984 veel met Jan mogen samenwerken als beginnend galvanotechnicus en later hoofd bedrijfsbureau bij Brandsma. Ik ben hem nog steeds dankbaar voor de tijd, die hij toen heeft genomen voor mijn begeleiding en de geboden ontwikkelingskansen, die in mijn verdere carrière van pas zijn gekomen.

De uitvaart van Jan Brandsma heeft inmiddels in kleine kring plaatsgevonden

Wij voelen mee in het verdriet met de kinderen en kleinkinderen van Jan Brandsma, verdere familie en vrienden en wensen hen veel sterkte bij het verwerken van  dit grote verlies en hopen, dat dit mag overgaan in een dankbare herinnering.

Kees Hoogink

Correspondentieadres van de familie Brandsma: Lijsterbeslaan 38, 1214 LS Hilversum