Industrie 4.0, de benaming voor de vierde industriële revolutie komt eraan: het vervagen van de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische wereld. De wijze van produceren verandert revolutionair door de integratie van Internet of Things (IoT), cloud computing, data-integratie en andere technologische ontwikkelingen in de kern van de productie en de productiesystemen.

Een fabriek die Industrie 4.0-proof is zal de workflow, het onderhoud en het beheer van het productieproces als geheel en van elke afzonderlijke machine afzonderlijk op afstand regelen. De revolutie zit ‘m vooral in het zelfregulerend vermogen van de productielijn waarin fabrieksmachines en -processen zelfstandig ‘communiceren’ via de cloud.

Industrie 4.0 betekent voor de voedingsmiddelenindustrie: Met behulp van de modernste technologie de productie efficiënter maken met behulp van een vlotte kwaliteitscontrole en het garanderen van de voedselveiligheid. Slimme systemen zullen het verschil maken.

Verschillende Europese clusterorganisaties werken samen aan de modernisering en digitalisering van de agrofoodsector. Projectideeën die zich richten op de toepassing van slimme technologieën komen mogelijk voor aantrekkelijke financiële ondersteuning in aanmerking. Daarbij wordt gefocust op connectiviteit van sensoren en machines, efficiënte datacollectie en -analyse om zo de productie en kwaliteitsborging verder te optimaliseren.

Er is 3,9 miljoen euro beschikbaar voor Europese MKB-bedrijven. Kleine en middelgrote voedingsbedrijven en technologie providers worden via twee open calls opgeroepen om projecten in te dienen. Per winnende onderneming is er een budget tot maximum € 60.000,- beschikbaar om kennis, technologie, advies, etc. in te kopen.

Voorbeeld:
Het schoonhouden van productielijnen en -omgeving is voor de voedingsmiddelenindustrie een constante uitdaging. Controle van alle mogelijke vervuilende bronnen is noodzakelijk om de kwaliteit en de voedselveiligheid van de eindproducten te kunnen garanderen. De productie wordt veelal herhaaldelijk stil gelegd om alles te reinigen. Bij zuivelbedrijven gaat hierdoor tot wel 15% van de productietijd verloren. Samenwerking tussen oppervlaktebehandelaars in combinatie met het gebruik van sensoren moet hierin verandering brengen!

Stichting Innovat.ION is opzoek naar MKB-bedrijven om binnen de voedingsmiddelenindustrie verder te werken aan sensoring met betrekking tot corrosie onder isolatie. Wilt u hieraan meewerken? Stuur dan een e-mail naar DeBruin@vereniging-ion.nl