Op de ION Dag voor de Ondernemer 2019 stond behalve een aantal presentaties, workshops en pitches, ook een bezoek aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) op het programma. De dag werd bezocht door bijna 100 personen, waarvan er 50 bij het NLR op bezoek konden.

De groep van 50 gelukkigen, (het maximum, want er waren veel meer aanmeldingen) moesten zich al om 08.30 uur melden bij het NLR in Marknesse. Zeker voor de zuiderlingen een vroeg opstaan dus. Na een introductie en het opdelen in 4 groepen, werden onderdelen als de 3D-metaalprinter, de akoestische windtunnel en de test- en inspectiefaciliteiten bezocht. Heel interessant waren de discussies, en er waren zoveel vragen en gesprekken, dat de excursie met een uur vertraging werd afgerond, om daarna naar de Strandhoeve in Baarlo te vertrekken.

Daar waren inmiddels de table tops ingericht in een gezellige netwerkomgeving. Behalve de stand van Vereniging ION waren de bedrijven Grünbeck Waterbehandeling, Mavom Chemie, Profipack Verpakkingsmaterialen, Helmut Fischer Meettechniek, Kin Pompentechniek (Corode), Enviro Chemie en Elcometer aanwezig met informatie en noviteiten.

Met vertraging werd de Algemene Ledenvergadering onder leiding van Vereniging ION voorzitter Rik van Thiel afgewerkt. Er werd afscheid genomen van Henk Schreuder als bestuurslid namens de Sector Applicateurs Electrochemische- en Metallieke Deklagen. Hij wordt opgevolgd door Frank van Bussel. Ook werd er bekend gemaakt dat een bestuurstrainee, Leon Reniers, gaat meelopen en dat er een nieuwe penningmeester gezocht wordt, omdat de huidige penningmeester, Petra Conrads, aan het einde van het jaar zal aftreden. Er meldde zich direct een kandidaat aan, en deze kandidaat zal de komende tijd worden meegenomen naar een kandidatuur tijdens de Algemene Ledenvergadering van november.

Tijdens de goed verzorgde netwerklunch werden er veel gesprekken gevoerd en liet men zich de lunch goed smaken.

Na de pauze gaf Djoea van Zanten van Make Marketing Magic een bijna 2 uur durende workshop Social Selling via LinkedIn. Hoewel vooraf nogal gehoord werd dat dit wellicht niet zo nodig was, want men kende LinkedIn al, bleek al snel dat er zoveel praktische tips en tricks werden gegeven, dat vrijwel iedereen achteraf zei, toch wel praktische en direct bruikbare handvatten te hebben gekregen. Tijdens de aansluitende netwerkpauze werd er dus al gelijk druk gelinkt.

Na de pauze vertelde Henk Kiela van Probotics over robotisering in de branche. Hij was bij het voorwerk van deze presentatie bij enkele applicateurs op bezoek geweest, en daarom was het een heel herkenbare uiteenzetting. De conclusies van zijn presentatie; ook in de oppervlaktebehandelende branche is er veel meer mogelijk dan je nu kan bedenken, en robotisering vervangt geen mensen maar geeft de mogelijkheid om mensen efficiënter en effectiever in te zetten.

Een pitch van Arjan de Bruin van Stichting Innovat.ION ging over het 3D-metaal-printing post processing project.

Vanaf 1 juli 2019 hebben ondernemers een meldingsplicht over energiebesparende maatregelen. Jac van Trijp van de RVO vertelde over de informatieplicht en legde het e-portal uit.

Tot slot was er nog een workshop van de schrijvers van het boek “Elke dag goede leads”. Karen van Riel en Martine Teeselink van Outdo lieten de aanwezigen een eigen marketingplan op 1 A4-tje maken. De belofte dat iedereen naar huis zou gaan met een plan waarmee ze de volgende dag aan de slag konden gaan, werd royaal waargemaakt. De doe-het-zelfmanier van het maken van het plan, alsmede de dynamische manier waarop de workshop professioneel begeleid werd, zorgde ervoor dat het inhoudelijke deel van de ION Dag voor de Ondernemer 2019 met veel energie werd afgesloten. De belofte om onder de aanwezigen 3 consultancygesprekken en 5 boeken te verloten, was een goede reden om de noodzaak van een goed marketingplan te motiveren.

Na het slotakkoord was het tijd voor de netwerkborrel in het sfeervolle restaurant van de Strandhoeve. Er werd nog druk nagepraat, kaartjes uitgewisseld en afspraken gemaakt. Om 18.30 uur gingen de laatste aanwezigen huiswaarts. Het was een lange dag, maar overall waren de reacties heel positief.

De presentaties van de ION Dag voor de Ondernemer 2019 zijn hier te vinden: https://vereniging-ion.nl/ion-dag-ondernemer-0