Bent je een startende ondernemer, een ervaren jonge ondernemer of heb je plannen in de richting van ondernemerschap? Dan kom je in aanmerking voor het programma GREEN EYE; Erasmus voor jonge ondernemers.
Erasmus voor jonge ondernemers helpt bij het verweven van juist die vaardigheden die nodig zijn om in Europa een bedrijf met succes te runnen. Startende ondernemers krijgen zo de kans om zich op zakelijk gebied te bekwamen en kennis te delen met een ervaren ondernemer. Je kunt enkele maanden ervaring opdoen bij een bedrijf in een ander Europees land en krijgt daarbij een tegemoetkoming in de kosten van de Europese Commissie.

Ook voor ondernemers binnen Vereniging ION
Als ervaren ondernemer kun je kosteloos een startende ondernemer uit een ander Europees land ontvangen. In ruil voor het uitwisselen van ervaringen met een startende ondernemer draagt zij of hij bij aan je bedrijfsactiviteiten, zoals marktonderzoek, marketing/sales of R&D. Als ontvangende ondernemer kun je profiteren van nieuwe ideeën van een gemotiveerde nieuwe ondernemer over je bedrijf. Mogelijk kan de startende ondernemer je aanvullen met specifieke vaardigheden of kennis op een gebied dat u niet beheerst. De meeste ontvangende ondernemers hebben zulke goede ervaringen dat ze besluiten om later ook weer andere nieuwe ondernemers te ontvangen.
Het is een win-win samenwerking waarbij jullie beiden nieuwe Europese markten en zakenpartners, en verschillende manieren van zakendoen kunnen ontdekken. Op langere termijn profiteren jullie van brede netwerkmogelijkheden en mogelijk besluiten jullie de samenwerking voort te zetten, wellicht als duurzame zakenpartners (bijv. joint ventures, uitbestedingsactiviteiten, aannemer-leverancier relaties, enzovoorts).

Stichting Innovat.ION is één van de lokale aanspreekpunten en maakt deel uit van een Europees netwerk van aanspreekpunten. Wij helpen de nieuwe en ervaren ondernemers bij het vinden van een goede match. Ook verstrekken wij beurzen aan de nieuwe ondernemer die via ons wordt uitgezonden.
Wij zoeken graag met leden van Vereniging ION naar mogelijkheden.

Voorbeeld van een mogelijk uitwisselingstraject:
Middels additive manufacturing kunnen hightech onderdelen worden vervaardigt. Dit vereist een nieuwe benadering van het maakproces van kop tot staart: vanaf design tot de nawerking van geprinte onderdelen. Een startende ondernemer zou met u op zoek kunnen gaan naar nieuwe oppervlaktetechnieken om het oppervlak gladder te kunnen maken, voor het beitsen of anders te finishen.