Jaap van Peperstraten

Op 3 februari is tijdens de online Nieuwjaarsbijeenkomst ook het kunstwerk gepresenteerd dat zal worden uitgereikt aan de winnaar van de ION Borghardt Award 2021. Het kunstwerk is gemaakt door beeldend kunstenaar Kees Weimer die in het decembernummer van OT uitgebreid aan u voorgesteld. Hans van der Weijde, voorzitter van de Stichting ION Borghardt Award, onthulde tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst het kunstwerk en sprak daarbij zijn dankwoord voor het kunstwerk uit.

Ook ging hij in op de betekenis van de award en op diverse maatschappelijke en industriële trends die van belang zijn voor onze branche. “De ION Borghardt Award zet innovatie in onze bedrijfstak in de spotlight: innovatie die om een aantal redenen keihard nodig is. Denk aan ontwikkelingen in wetgeving zoals REACH, onze concurrentiepositie gelet op kwaliteit en kosten en het ontwikkelen van nieuwe producten en services. Iets wat hierbij duidelijk genoemd moet worden, zijn de grotere trends van CO2-emissie en circulariteit. Vooral circulariteit zal in onze branche een grote uitdaging zijn, maar dat hoeft nog geen rem te zijn voor het zetten van die stappen die nu al kunnen. En als je dat goed doet, is er ook een verdienmodel te ontdekken. De award die Kees Weimer heeft gemaakt, past daar voor mij ook goed bij. De vuist als symbool van de kracht van onze branche, maar ook de kracht van innovatie. Ook de menselijke maat, omdat in alle bedrijven, hoe geautomatiseerd ze ook zijn, mensen het verschil maken.”

Kees Weimer

Kees Weimer heeft aan OT laten weten hoe hij het beeld heeft gemaakt. “Als ik een opdracht krijg, ga ik altijd eerst met mijn honden lopen om het te laten bezinken: diverse termen gaan dan door mijn hoofd. In dit geval ION, innovatie, oppervlaktebehandeling enzovoorts. Ook ben ik in enkele vakbladen gaan bladeren. Op een gegeven moment komen er vanzelf ideeën naar boven en ga ik kijken hoe en waarmee ik aan de slag kan gaan. Het moet toegespitst zijn op het onderwerp, maar ik moet het zelf ook mooi vinden. Ik had wat de oppervlaktebehandelingen betreft allerlei werk kunnen uitbesteden, maar ik wilde het zelf in de hand houden, dat het dus helemaal van mij is.”

ION Borghardt Award 2021

ALTIJD MENSEN NODIG
De arm met vuist verklaart hij als volgt: “Bij oppervlaktetechnieken zie je dat er altijd mensen zijn die het werk met de hand moeten doen. Daar ontkom je niet aan, zonder die mensen kom je nergens. Ik noem dat de basis waarnaar ik terug wilde gaan. Als je alle factoren bij elkaar optelt en vertaalt in een vorm, kom ik uit bij de arm en de vuist. Die zegt: we gaan ertegenaan, maar is ook het symbool voor de mensen die het feitelijke werk doen. De technologie gaat wel steeds verder en er zal steeds meer handwerk worden overgenomen door machines en installaties, maar je hebt toch altijd mensen nodig die het werk doen. Bijvoorbeeld: mensen die het op het eind inpakken of diegene die de heftruck moet besturen of diegene die de machines instelt. Maar het zijn ook mensen die de kwaliteit controleren en ideeën ontwikkelen om het werk efficiënter te doen en de kwaliteit te verhogen. Zo is mijn gedachtevorming gegaan. Ook moest het beeld een maximale grootte en gewicht hebben. Het is best zwaar, maar toch wel tilbaar.”

Op het beeld zijn diverse oppervlaktebehandeling uitgevoerd. “De sokkel is van rvs en heb ik gebibberd: dat betekent een schuurmatje van Scotch-Brite op de vlakschuurmachine en daarmee ga ik over het rvs heen. Je krijgt dan heel kleine krasjes en het wordt superglad. De arm en hand zijn ook gemaakt van rvs en in model geslepen met diversen soorten schuurlamellen (k40, k80). Daarna op meerdere plekken gepolijst. De nagels zijn van Cortenstaal in de goede vorm gemaakt en hebben verder geen oppervlaktebehandeling gekregen. Ze krijgen vanzelf de mooie bruine kleur. Het ION-logo is van messing en is ook behandeld tussen twee plakken Scotch-Brite op de vlakschuurmachine.”

Inschrijven voor de ION Borghardt Award is mogelijk tot en met woensdag 17 maart, 18.00 uur. Bedrijven, personen en studenten kunnen zich via de onderstaande website hiervoor aanmelden. De tien genomineerden worden op vrijdag 16 april bekend gemaakt via een publicatie op de website. De genomineerden krijgen persoonlijk bericht. De bekendmaking van de winnaar en van de zilveren en bronzen plak en de prijsuitreiking vinden plaats tijdens de online Materials+Eurofinish+Surface 2021 op 26 en 27 mei 2021. Doe mee met de ION Borghardt Award.
Geef u op via: https://vereniging-ion.nl/vereniging-ion/ion-borghardt-award/ionborghardt-award-2021.