Linda de greef

We zijn trots op onze boeren, steunen massaal onze juffen en meesters, doen ons duimpje omhoog als bouwend Nederland het Malieveld oprijdt. Maar waar blijven alle steunbetuigingen voor de poedercoaters, natlakkers, verzinkers, galvaniseurs, anodiseurs …? Tja, wij eisen geen miljoenen per jaar, hebben nog geen bedrijf gesloten vanwege de stikstofnormen, maar wij hebben wel te maken met lastendruk, strengere milieuwetgeving en krapte op de arbeidsmarkt. Maar dat lossen wij zelf op. Dat zijn wij namelijk gewend als ondernemer. Toch kan het heel wat waard zijn om juist wel de buitenwereld op te zoeken. Dat merken wij ook binnen YoungSurface. Jonge directeuren/bedrijfsopvolgers onder de 40 jaar in onze branche komen sinds begin dit jaar bijeen. Eens per drie maanden nemen wij een duik in een ander bedrijf. Om elkaar beter te leren kennen tijdens een rondleiding. Van elkaar te leren tijdens discussies over thema’s als onderhoud en opleiden. Steeds vaker weten wij elkaar ook buiten die bijeenkomsten te vinden. In de groepsapp komen hulpvragen voorbij en de antwoorden volgen snel. Leuk om te zien en superhandig!

CLUB

Maar ook hier blijven wij weer hangen in onze eigen vertrouwde wereld van de oppervlaktetechniek. Collega’s onder elkaar. Lekker voor ons eigen ‘clubblad’ een foto inleveren van werk waarop wij trots zijn. Zodat je concullega’s dat kunnen lezen. Met zijn allen naar een beurs als de Surface om daar lekker met toeleveranciers en collega’s te sparren over ons werk. Bijpraten op de Dag van de Oppervlaktetechnologie met, wederom, dezelfde collega’s. En dan onszelf maar afvragen hoe het komt dat scholen weinig of geen interesse hebben in oppervlaktetechniek. Onze bedrijven vol lopen met Polen (die overigens prima werk leveren), maar wij ons een slag in de rondte zoeken naar Hollandse jongeren die het vak willen leren. Ik ben van mening dat een groot deel van Nederland niet eens weet dat wij bestaan. Dat veel mensen geen idee hebben waarom de gevel van dat prachtige bankkantoor zo’n strak uiterlijk heeft. Of waarom die windmolen niet elk jaar opnieuw geschilderd hoeft te worden. Of hoe het komt dat je die hippe metalen tafel in een kleur naar keuze hebt staan.

ACTIE

Wat mij betreft is het tijd voor actie! Zullen wij maandag 6 januari afspreken? Aangezien wij wel gewoon moeten werken en een dag staken genoeg kost… wil ik voorstellen het Malieveld voorlopig links te laten liggen. Is beter voor het gras en volgens mij kunnen wij het best zelf. #trotsop… ? Maak voor maandag 6 januari op je eigen Facebook-, Twitter, Instagram, YouTube en of LinkedIn-pagina (of die van je bedrijf ) een bericht: een foto of film met werk waarop je trots bent. Zet deze online met de hashtags #trotsop #oppervlaktetechniek. Laten wij dat met zijn allen in 2020 elke eerste maandag van de maand volhouden. Je weet wel, die maandag waarop de sirenes gaan als test. Een mooiere herinnering voor de noodzaak om onze branche ook buiten onze ‘club’ te laten zien kun je niet hebben.

Linda de Greef
Namens YoungSurface