Op 28 oktober was de internationale vergadering van Qualanod. Uiteraard was ook deze editie vanwege de coronabeperkingen digitaal. Met 25 personen van 15 General Licensees en andere stakeholders een representatieve weerslag van de deelnemende landen.

De belangrijkste zaken die aan de orde kwamen waren:

• China heeft bij de Technical Committee een verzoek ingediend om een ED (organische Electro Deposition) coating toe te laten in plaats van het sealen. China heeft een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden, en vooral in de automotive lijkt er vraag naar deze manier van anodiseren te zijn. Omdat er ondanks het onderzoek van China nog de nodige vragen bleven, zal aanvullend onderzoek worden gedaan.
  • Voor het effect van gerecycled aluminium op de kwaliteit van het anodiseren en poedercoaten is een internationale werkgroep actief. Deze werkgroep vergadert op 29 oktober weer.
  • Het onderzoek naar het effect van de voorbehandeling op de kleur van het anodiseren in Nederland is gepresenteerd. Inmiddels, is er een Qualanod WG Color opgericht waarin behalve Nederland, ook China, ItaliĆ«, Spanje en Grielenland betrokken zijn.

Het blijkt dat er mensen zijn die zich uitgeven voor Qualanod Certified Expert. Nadrukkelijk is gesteld dat Qualanod geen mensen, maar processen en producten certificeert. De genoemde claim is dus onterecht. Uiteraard kunnen mensen wel expert zijn in het anodiseren of deskundig zijn aangaande Qualanod, maar dit wordt niet door Qualanod gecertificeerd.

En er is natuurlijk gesproken over de manier van inspecteren door IFO met de huidige coronabeperkingen. Met name voor de grote landen zoals Rusland en China en de landen zonden General Licensee is dat een groot probleem. Per geval zal naar een oplossing worden gezocht, maar in ieder geval is afgesproken dat er over 2 jaar (2020/2021) maar 3 in plaats van 4 fysieke inspecties noodzakelijk zijn.

Verder zijn er de nodige verenigingszaken en reguliere technische en organisatorische zaken aan de orde gekomen. Hiervan is binnenkort een sfeerverslag in het Nederlands en de notulen in het Engels in het ledengedeelte van de website beschikbaar. De licentiehouders worden uiteraard tijdens de updateworkshop Qualanod op 11 november bijgepraat.