Het Dutch Cold Spray Team, bestaande uit Dycomet Europe, KLM Engineering & Maintenance, Flame Spray Technologies, NLR, Vereniging Thermisch Spuiten en Vereniging ION, nodigen u graag uit voor het Coldspray Congres op 4 november bij het NLR te Marknesse.

Coldspray is een relatief nieuwe technologie die momenteel wordt ingedeeld bij de processen "thermische spuiten". Het is echter in feite een proces waarbij de poederdeeltjes zich in een relatief koude en in vaste toestand bevinden. Deze poederdeeltjes worden versneld tot supersonische snelheden. Door de botsing met het te coaten substraat vervormen de poederdeeltjes zich dusdanig dat ze zich hechten aan het substraatmateriaal. Coldspray is een technologie die toepasbaar is in vele industrieën waaronder de lucht- en ruimtevaart, automotive, proces installaties, offshore, infrastructurele werken en nog veel meer.

Coldspray is toepasbaar voor het metalliseren van een substraat (aanbrengen dunne lagen), voor onderdelen reparatie (aanbrengen dikke lagen) en zelfs voor 3D printing.

Groot voordeel van coldspray is dat er geen thermische belasting van het substraat plaatsvindt, waardoor er geen thermische stress ontstaat. Dankzij de mogelijkheid om het coldspray materiaal in grote laagdiktes aan te kunnen brengen is coldspray ook geschikt voor geometrische of structurele reparaties van allerlei componenten zoals mallen, gietstukken, motorcomponenten en kan het zelfs worden gebruikt om nieuwe structuren op bestaande componenten te bouwen. Als additive manufacturing proces kan coldspray zowel kleine als grote onderdelen vervaardigen met een hoge bouwsnelheid tegen relatief lage kosten.

Voor de goede orde, het congres wordt georganiseerd binnen de geldende coronamaatregelen. Let dus goed op de informatie op de website. Verder is tijdens het congres de voertaal Nederlands. De sheets zijn wel in het Engels.

Zie ook het artikel uit het vakblad OT: https://vereniging-ion.nl/kennisartikelen/nieuwe-spuittechniek-gaat-onderdeelreparatie-sterk-verbeteren

Informatie en aanmelden: https://www.nlr.org/cold-spray-technology-2/