Op initiatief van een Beleidsmedewerker Mobiliteit van de Provincie Utrecht werd in de zomerperiode een bijeenkomst georganiseerd om na te denken over de ontwikkeling van het station Amersfoort Schothorst tot OV-knooppunt voor de toekomst (2040). Omdat Stichting Innovat.ION, samen met de Gemeente Amersfoort en de Hogeschool Utrecht (Centre of Expertise Smart Sustainable Cities), betrokken is bij de herinrichting van dit gebied, waren er ook kansen om de rol van de oppervlaktebehandelende branche bij de herinrichting van het station en de directe omgeving te belichten.

Ook het lokale bedrijfsleven, vertegenwoordigers van lokale opleidingsinstellingen, bewoners, woningbouwcorporaties, woningontwikkelaars, adviseurs mobiliteit, adviseurs duurzaamheid van de Gemeente Amersfoort, adviseurs van de reizigersvereniging ROVER en een vervoersadviseur van Keolis gaven hun input op de verkennende gesprekken.

Het Transitielab wil een rol spelen bij de opwaardering van het gebied rondom het station Amersfoort Schothorst, zowel ruimtelijk als programmatisch. Daarbij is de samenhang met het huidige station Schothorst natuurlijk van belang.

Door een stedenbouwkundig bureau zijn verschillende conceptuele gedachten toegelicht en vervolgens ontstond er een uitwisseling van plannen en ideeën van wat er extra mogelijk zou kunnen zijn door gebruik te maken van de kennis en kunde van oppervlaktebehandelaars. Het gaat daarbij niet om de ontwikkeling van station Amersfoort Schothorst, het station staat voorbeeld voor een toekomstige opgave waar circa 30 vergelijkbare stations in Nederland mee te maken hebben. De informatie in deze verkenning wordt gebruikt voor een advies over een landelijk programma om ruim 600 trein-, metro- of busstations toekomst vast ingericht te hebben in 2040.

Dit was voor ons een eerste stap: verwachtingen wekken. Nu maar eens kijken hoe we met elkaar een positie kunnen verwerven. Want ook in deze omgeving blijken oppervlaktebehandelaars het verschil te kunnen maken. Echter, het is net als Covid-2019: alleen samen krijgen we het onder controle.