CO2-reductie is het doel, maar de weg ernaar toe is geen rechte lijn. Dat bleek uit het bedrijfsbezoek dat Young Surface onlangs bracht aan Tata Steel in IJmuiden. De ‘groene route’ die het staalbedrijf bewandelt is er één met hobbels en creatieve afslagen.

De energietransitie is iets dat alle ION-leden bezig houdt, dus ging Young Surface voor inspiratie naar Tata Steel. Het produceren van hoogwaardig staal is energie-intensief. Door diverse technieken te combineren wil het bedrijf tussen 2030 en 2045 flink CO2 reduceren.

Hans van der Weijde, directeur strategie, programmamanagement en externe relaties bij Research & Development van Tata Steel, vertelde Young Surface wat de groene route betekent. Niet meer staal maken met kooks, maar met waterstof, gegenereerd door onder andere windmolens. Een vooruitstrevende constructie, maar wel één die veel vergt. Niet alleen van het bedrijf, maar ook van de omgeving en infrastructuur. Daarom werkt Tata Steel intensief samen met overheden en energiebedrijven.

Na een interessant gesprek kregen de Young Surface-leden een rondleiding over het enorme terrein, inclusief een bezoek aan één van de drie verzinkerijen van het bedrijf. Binnenkort staat in het magazine Oppervlaktetechnieken een uitgebreid verslag van het bezoek.

Interesse in welke activiteiten Young Surface in 2023 organiseert? Meld je dan nu aan via youngsurface@vereniging-ion.nl.

Young Surface is een netwerk van jonge ondernemers in de oppervlaktetechniek: https://vereniging-ion.nl/vereniging-ion/young-surface