Een blik op de toekomst van de oppervlaktetechnologie. Dat zou in het kort de omschrijving kunnen zijn van het jaarlijkse congres de Dag van de Oppervlaktetechnologie, die op 13 november 2019 door Vereniging Industrieel Oppervlaktebehandeld Nederland (ION) wordt georganiseerd bij de TU Delft. Iedereen die geïnteresseerd is in oppervlaktetechnologie kan kennismaken met nieuwe ontwikkelingen, innovaties en de technologie achter oppervlaktebehandelingen. Aanmelden kan via het digitale aanmeldingsformulier: https://vereniging-ion.nl/dag-van-de-oppervlaktetechnologie-2019

De vraag naar geavanceerde oppervlaktetechnieken wordt net zoals de verantwoordelijkheid voor de applicateur steeds groter en de verwachtingen aan de coating steeds hoger. Daarom gaan de ontwikkelingen in de oppervlaktetechnologie heel snel en is het voor kennisinstellingen, applicateurs en toeleveranciers noodzakelijk om nieuwe technieken te ontwikkelen. Maar ook de gebruiker zal bijgepraat moeten worden over de mogelijkheden. Voor al deze stakeholders is de Dag van de Oppervlaktetechnologie een uitgelezen kans om in een beperkte tijd veel kennis te verzamelen, en wellicht de basis te leggen voor grensverleggende toepassingen.

Voorafgaand aan het congresprogramma kunt u een bezoek brengen aan diverse laboratoria van de TU Delft en vindt de Algemene Ledenvergadering van Vereniging ION plaats. Gelijktijdig aan het programma zullen ook de updateworkshops van de kwaliteitslabels Qualicoat, Qualisteelcoat en Qualanod plaatsvinden.

De dag zal dit jaar onder leiding zijn van de dagvoorzitters:

• prof.dr.ir. Arjan Mol, Hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie aan de TU Delft
  • dr.ir. Wouter Hamer, Senior Research Engineer Materials & Corrosion bij Shell Global Solutions International

Tijdens het programma zullen presentaties gegeven worden door toonaangevende bedrijven zoals Tata Steel, Vrije Universiteit Brussel, Stork, AD Chemicals, SGS Search, KLM, Heras, Akzo Nobel, Sibelco, Eurolacke, Smolders SSO, TU Delft, Spuiterij Munsters en het Nederland Kleurinstituut.

In het eerste deel van het programma zullen de presentaties gaan over:

• Meten van Chroom(VI) in verf
  • Geavanceerde experimentele en modelmatige benaderingen om corrosie van metalen beter te begrijpen en te voorspellen
  • Corrosie onder isolatie, een sluipmoordenaar in de industrie
  • Verchromen van staalband vanuit een Chroom(III) bad in een continulijn
  • Passiveren van aluminium (vervangen van Chroom(VI)
  • Optimaliseren badafzuiging galvano industrie
  • Gerecyceld aluminium als mogelijk probleem voor de oppervlaktebehandelende industrie
  • Veilige werkwijzen met CMR-stoffen (o.a. Chroom(VI)) en het project 'Voorkomen van blootstelling'

Het tweede deel van het programma zal vooral gaan over:

• Transportcoatings op staal en het verwijderen daarvan
  • Thermisch spuiten in de vliegtuig MRO industrie
  • Chroom(VI)-vrije coatingtechnologie voor de vliegtuigindustrie
  • Straalmiddelen en de recente ontwikkelingen
  • Kleur en kleurafwijkingen bij poedercoatings
  • Wat betekent NACE in de oppervlaktebehandelende industrie?
  • Vervanging van oplosmiddelen in coatings
  • Functionele eigenschappen van smeermiddel-geïmpregneerd geanodiseerd aluminium

Uiteraard is er naast veel informatie, ook gelegenheid tot het stellen van vragen en het inwinnen van adviezen, en is er ruimschoots de tijd om te netwerken

Kijk voor meer informatie of om je aan te melden op https://vereniging-ion.nl/dag-van-de-oppervlaktetechnologie-2019.