Waarom zou je een product onder Qualicoat laten coaten? Hoe zorg je voor de beste corrosiebescherming? En hoe voorkom je kleurverschillen? Zomaar wat vragen waar Lester Claassens (Commercieel manager bij Oppervlakte- en Metaalbescherming Schoen in Zaandam) bij zijn klantbezoeken regelmatig tegenaan liep.

Reden voor Lester Claassens (ook lid van de club Young Surface) om een klantenmiddag te organiseren. Best een hele onderneming om dat voor de eerste keer te doen. Vandaar dat er naast de medewerkers van Oppervlakte- en Metaalbescherming Schoen, ook de nodige familieleden en buren waren gemobiliseerd. Immers, als het thema kwaliteit is, moet je ook een kwalitatief goede middag organiseren.

Op donderdag 14 maart 2019 was het zover. Ongeveer 40 relaties kwamen samen in de productiehal, waar voor de gelegenheid een podium en ontvangstruimte waren gecreëerd. Immers, het ontstaan van kwaliteit laat je zien.

Egbert Stremmelaar van Vereniging Qual.ION trapte af met een uiteenzetting van de wijze waarop de nationale en internationale organisatie van Qualicoat is gestructureerd, en de manier waarop de beschrijving van de procesvoering in de technische specificatie tot stand komt. Voor de aanwezigen een eyeopener, omdat velen geen idee hadden hoeveel er op de achtergrond aan verbeteringen van de producten en processen gedaan wordt. Het systeem, dat ontworpen is op basis van 35 jaar ervaring van wereldwijd heel veel applicateurs die voortdurend onder strikte controle staan, staat borg voor het beste wat een coater op dit moment kan bieden.

Daarna kwam Douwe van der Zee van Mavom Chemie met een presentatie over het belang van het goed beheersen van het voorbehandelingsproces. Dat kan tegenwoordig zelfs op afstand. Even ter herinnering; Mavom Chemie heeft met dit systeem de ION Borghardt Award 2018 gewonnen. Duidelijk bleek dat het systeem van datamonitoring op afstand een goede ondersteuning kan zijn van de know how van de coater op locatie.

Na een korte pauze gaf Ton von Burg van Euro-Lacke een uiteenzetting over de beleving van kleur bij poederlakken. Hoe worden kleurafwijkingen ervaren, waar komen ze vandaan en wat kun je eraan doen. Een thema dat veel vragen tot gevolg had en waar ook naderhand nog veel over doorgesproken werd.

Vervolgens een rondleiding. In 3 groepen werden de aanwezigen door operationeel verantwoordelijken rondgeleid. De voorbehandeling, de poedercoatafdeling en de afdeling logistiek werden bezocht, maar ook werden er enkele in-house control testen en de eindcontrole gedemonstreerd.

Tot slot was er een uitstekend buffet geregeld, waardoor de aanwezigen onder het genot van een hapje en een drankje nog even door konden praten. Inmiddels waren ook de trotse medewerkers van Oppervlakte- en Metaalbescherming Schoen aangeschoven, wat weer een andere dynamiek gaf. Immers, hoe vaak zie je als uitvoerende aan de lijn een klant die bewonderend naar jou werk staat te kijken.

Gezien het feit dat er veel relaties aanwezig waren en de meeste mensen lang bleven hangen bij het buffet, waarbij nog veel eén op één gesprekken werden gevoerd, mag blijken dat deze eerste relatiemiddag van Oppervlakte- en Metaalbescherming Schoen een groot succes was. Volgens Lester Claassens komt er dus ook zeker een vervolg.

Voor Vereniging Qual.ION bleek eens te meer dat het noodzakelijk is om via de licentiehouders, het nut en de noodzaak van een kwaliteitslabel toe te lichten. Immers, onbekend maakt ook onbemind. Mocht u dus door het verslag van deze klantenmiddag geïnspireerd zijn om ook een klantenmiddag te organiseren. Vereniging Qual.ION komt de reden van uw licentie graag aan uw afnemers toelichten.