Jaap van Peperstraten

“Ons product heeft de potentie om heel groot te worden”

Een echtpaar dat een nieuwe verf uitvindt, daarmee indrukwekkende projecten uitvoert, een mooie prijs wint en in gesprek raakt met meerdere verfconcerns over verdere opschaling. In een notendop is dat de geschiedenis van RAW Paints: verf in poedervorm, oplosbaar met water. Deze verf heeft onder meer een uitstekende hechting op vochtige ondergronden. Wat is het achterliggende verhaal?

De basis van RAW Paints ligt op Curaçao, waar gedurende 15 jaar ene Paulus woonde. Hij handelde in diverse waren, waaronder waterhoudende verf die uit Venezuela in bootjes werd aangevoerd. In die tijd vroeg hij zich wel eens af wat de toegevoegde waarde van het water in de verf is, als je bedenkt dat je veel water aan het vervoeren bent en transportkosten moet betalen voor het volume. Op een goede dag besloot Paulus terug te keren naar Nederland. Daar ontmoette hij Willemijn Wortelboer aan wie hij zijn idee voor wateroplosbare verfpoeder vertelde. Zij moedigde hem aan het idee uit te werken. Als niet-chemicus was dat nog niet zo gemakkelijk, maar gelukkig had de vader van Willemijn een chemische achtergrond. En zo bestelde Paulus allerlei samples van verschillende componenten die nodig zouden kunnen zijn om verf te maken. Hij sloeg aan het experimenteren, op zoek naar een formule die werkte.

“En zo werd RAW Paints geboren”, vertelt Willemijn Wortelboer. “Wat RAW Paints betreft, hebben we afgesproken dat Paulus verantwoordelijk is voor het product en de productie, en ik doe de marketing en sales.” Het zoeken naar de formule kwam hoofdzakelijk neer op het mengen van diverse droge componenten, daar water aan toevoegen, het geheel aanbrengen op een testtegel en kijken of de verf zou blijven hechten. Alle tegels met daarop een potentiële formule moesten ook de schrobtest ondergaan: onder de kraan met een schroevendraaier over het tegeltje krassen om te kijken of de verf zou houden. Op een mooie dag was daar tegel nummer 13, die de schrobtest doorstond.

Poederverf van Raw paints lijkend op waspoeder

GARANTIEDUUR

“We zijn die formule toen verder gaan uitwerken en uiteindelijk waren we in de zomer van 2016 klaar: we hadden een product. Toen ben ik in mijn netwerk gaan zoeken naar een logische plek om het te gaan testen in de praktijk. Een contact bij de gemeente Zandvoort gaf ons de mogelijkheid om de opstaande betonnen randen langs de wandelboulevard met ons product te schilderen, over een lengte van 500 meter. Tegelijkertijd hebben we onze verf laten testen door TNO, omdat we zeker wilden weten dat we iets hadden wat we ook konden verkopen.”

Uit het TNO-onderzoek bleek dat de ontwikkelde verf een klasse 1 verf is op hechting en UV-bestendigheid. Klasse nul is de top, klasse 1 is heel goed en klasse 5 is heel matig. In een weatherometer is de verf getest gedurende duizend uur, wat resulteerde in een garantieduur van vijf jaar op RAW Paints. Het vervolgdoel werd om meer praktijktesten te doen. En zo geschiedde. Enerzijds werden machines aangeschaft om op grotere schaal te kunnen produceren, anderzijds werden in de buitenlucht ongeveer twintig schilderprojecten gedaan, waaronder woningen en allerlei kunstwerken in opdracht van overheden. Ook werden professionele schilders benaderd met de suggestie dat ze voor sommige projecten wellicht beter RAW Paints zouden kunnen gebruiken. Intussen was namelijk gebleken dat de verf heel geschikt is voor toepassing op vochtige ondergronden.

RAW Paints als muurverf op een huis

Groeispurt

Willemijn Wortelboer: “Maar schilders zijn moeilijk te overtuigen van een nieuw product, ze zijn heel merktrouw. Toch waren we aan het groeien met onze verf. Die groei kreeg vorig jaar een enorme impuls toen we de Accenture Innovation Award 2018 wonnen in de categorie Klimaat. Uiteindelijk werden wij uit 122 genomineerden gekozen. De jury vond ons een mooie winnaar, maar stipte ook aan dat wij, gelet op het klimaat en de award, nu extra verplicht waren om met ons product te gaan groeien. Door die award is er een enorm mediacircus op gang gekomen en kwamen we ook in contact met grote verfbedrijven die in ons product geïnteresseerd zijn.”

RAW Paints wordt gemeng met water

De klimaatwinst zit vooral in het feit dat er geen water vervoerd hoeft te worden tijdens het verftransport, dat de poederverf geen pesticiden bevat en VOS-vrij is, en dat bij de productie ervan ook geen water nodig is, iets wat bij normale verf wel het geval is. Ondertussen was ook gestart met productverbreding. Aanvankelijk was RAW Paints uitsluitend ontwikkeld als muurverf voor buiten, heel geschikt voor (bak)steen en beton. Maar al snel bleek, zoals gezegd, dat de minerale verf heel geschikt was voor vochtige ondergronden. De reden is dat hij wordt geabsorbeerd door de ondergrond en tijdens het uitharden als een tweede huid op de gevel fungeert. Daardoor zal de verf bij een te hoge vochtigheidsgraad in de steen niet gaan afbladderen; hij zal dan gaan verpoederen. “De concurrentie kan voor deze toepassing op buitengevels slechts garantie geven op ondergronden tot een vochtigheidsgraad van 6% in de steen. Wij hebben een product ontwikkeld waarmee we een garantie geven tot een vochtigheidsgraad van maximaal 10%, en op een ander product geven we zelfs garantie tot maximaal 15%.”

Rawpaints_opstaande rand

GEEN VERF, MAAR CONSERVERING

Door zijn eigenschappen kan de verf worden toegepast bij oude huizen, aan de kust, maar ook op kunstwerken van overheden. De verf blijft langer zitten; momenteel zijn er enkele projecten waarop de verf nu bijna drie jaar zonder problemen houdt. De toepassing op buitenmuren heeft vanuit de consument vervolgens ook de vraag opgeroepen naar een binnenverf met kleur. Die was er aanvankelijk niet, maar waarom niet geprobeerd om met pigmenten een kleur toe te voegen aan het droge poeder? Het viel niet mee om pigmenten te vinden die zich daarmee makkelijk lieten vermengen, maar uiteindelijk is RAW Paints uitgekomen bij gemalen steen en mineralen. Het resultaat is een palet aan kleuren die allemaal bij elkaar passen en een interieurverf die, volgens mensen die hem hebben toegepast, een bepaalde zachte natuurlijke gloed als uitstraling heeft.

Willemijn Wortelboer: “Van Thomas Rau is de uitspraak dat Philips geen lampen zou moeten leveren, maar licht. Die strekking geldt ook voor onze markt. We moeten geen verf leveren, maar goed geschilderde huizen. Het gaat om conservering: het gaat er niet om dat je verf levert die na één of twee jaar weer overgeschilderd moet worden, maar om een bescherming te leveren voor een periode van tien jaar. Als je nu terugkijkt op onze geschiedenis, kun je zeggen dat mijn man, mijn vader en ik vastberaden en eigenwijs waren en dat dat effect heeft gehad. Met het winnen van de Accenture Innovation Award in de categorie Klimaat gaan we impact maken op de markt van conservering. We zijn blij dat we een bewezen product hebben dat schaalbaar is: je kunt het over de hele wereld toepassen. Ons product heeft de potentie om heel groot te worden.”