De samenwerking tussen Stichting Innovat.ION, het platform voor innovatieve projecten in de oppervlaktebehandelende branche, en het Centre of Expertise Water Technology (CEW) in Leeuwaren bieden leden van Vereniging ION nu de mogelijkeid aan om als één van de eersten gebruik te maken van een nieuw vouchersysteem. De vouchers zijn bedoeld om de implementatie van innovatieve oplossingen voor water- en energieverbruik in de voedingssector te versnellen. MKB'ers kunnen zich bij Stichting Innovat.ION melden voor een 100% financiering om te zoeken naar nieuwe oplossingen om efficiënter om te gaan met water en energie. Samen met de aanvrager zet Stichting Innovat.ION zich in om tot een succesvolle innovatie te komen.

Sleuteltechnologieën waarvoor de vouchers gelden:

• Quantum- en nanotechnologie
  • Geavanceerde materialen
  • Geavanceerde fabricagesystemen en -processen
  • Biotechnologie
  • Fotonica
  • Micro- en nano elektronica
  • ICT
  • Ruimteonderzoek
  • Meet- en detectietechnologie
  • Elektrochemische conversie en materialen

Voor de goede orde; het gaat dus om innovaties in de afvalwaterbehandeling van oppervlaktebehandelende bedrijven die ook producten maken voor de voedingssector of om oppervlaktebehandelende bedrijven die producten maken (coaten) ten behoeve van innovaties in het efficiënter maken van het water- en energieverbruik in de voedingssector (voedingsmiddelen of voedingsmiddelen productie).

Er zijn drie verschillende soorten vouchers beschikbaar:

1. Innovation Support Voucher (ISV), maximale waarde € 5.000,-

Ondersteuning aan bedrijven in de voedings-, water-, energie- of sleuteltechnologie sectoren (KET) om toegang te krijgen tot externe kennis en expertise. Bijvoorbeeld:

• Intellectual Property (IP) ondersteuning;
  • Innovatie management;
  • Advanced manufacturing;
  • ICT consultancy;
  • Eco-innovation consultancy op het gebied van resources, water en energy efficiency;
  • Nieuwe business modellen;
  • Marktstudies en studies op het gebied van regelgeving;
  • Technische ondersteuning of haalbaarheidsstudies;

Innovation Support Vouchers kunnen ook gebruik worden ter voorbereiding van de aanvraag van een Validation Voucher of Demonstration Voucher.

2. Validation Voucher (VV), waarde van € 10.000,- tot € 25.000,-

Ondersteuning voor innovators om hun technologische ontwikkeling te valideren en uit te laten testen. Doelstelling is om binnen de voedingsketen innovatieve toepassingen te testen.

3. Demonstration Voucher (DV), waarde tot € 60.000,- per participant

Ondersteuning voor consortia om nieuwe ontwikkelingen te demonstreren op de site van een 'potentiële gebruiker'.  Deze vouchers moeten besteedt worden aan samenwerkingsprojecten tussen meerder MKB’s binnen de sectoren voeding, water, energie. Ook mogen ze besteedt worden op het gebied van de sleuteltechnologieën.  Belangrijk is wel dat er een belangrijke afnemer bij betrokken is (launching customer).

Bij belangstelling graag even een e-mail sturen aan Arjan de Bruin, Stichting Innovat.ION, debruin@vereniging-ion.nl.