Jaap van Peperstraten

Onlangs is de tweede editie verschenen van The Paint Inspector’s Field Guide. Dit naslagwerk is bedoeld voor de inspecteur in het veld om conserveringswerken te beoordelen en te inspecteren. In vergelijking met de eerste editie uit 2012 is deze uitgave geactualiseerd en uitgebreid met enkele nieuwe hoofdstukken over nieuwe ontwikkelingen die inmiddels onderdeel zijn van inspectiewerk te velde.

Zoals bij de eerste editie wordt ook deze editie uitgebracht door TQC Sheen (Industrial Physics), een producent en leverancier van een breed assortiment apparaten voor het testen, meten en analyseren van coatings, inkten en algemene oppervlaktebehandelingen. Is het niet wat vreemd dat een dergelijke leverancier ook een boekje uitgeeft? René Bode, senior accountmanager van Industrial Physics | Inks & Coatings Division, legt dat uit.

“Industrial Physics is een Amerikaanse investeringsmaatschappij die een paar jaar geleden TQC Sheen heeft overgenomen. Wij hebben diverse producten die al langer onder de naam TQC Sheen verkocht worden, vandaar dat die naam nog bovenaan onze website staat. De Paint Inspector’s Field Guide is geschreven door Lee Wilson uit de UK, een zeer deskundige coatinginspecteur met een schat aan ervaring. Bij de eerste editie heeft hij ons gevraagd om te zorgen voor de opmaak, druk en verkoop van zijn boek. Die editie is inmiddels volledig uitverkocht en vorig jaar kregen wij bericht van hem dat hij een nieuwe versie heeft geschreven. En daarbij de vraag of wij dit ook wilden oppakken. Dat hebben wij gedaan, onder meer door de inhoud op juistheid en begrijpelijkheid te boordelen.”

The Paint Inspector's Field Guide

NASLAGWERK BIJ INSPECTIE
Hij vervolgt: “De internationale wereld van coatinginspecteurs is klein en eigenlijk een wereld op zich. Wij kennen Lee Wilson al vele jaren, omdat wij ook wereldwijd opereren en mensen ontmoeten op beurzen en congressen. We hebben ook best wel veel publicaties uitgegeven. Ongeveer tien jaar geleden zijn we met hem in contact gekomen en heeft hij ons gevraagd zijn boek te gaan uitgeven. Die vraag hebben we ook te danken doordat er al snel een klik is ontstaan tussen ons als gelijkgestemden. Dat voelde goed en vandaar dat wij nu opnieuw werden gevraagd. Ook deze editie wordt uitgegeven in een compact formaat zodat het makkelijk door een inspecteur mee te nemen is. Het beschrijft allerlei facetten die je in het veld tegenkomt op het gebied van corrosiepreventie, coatinginspectie, normen en foto’s met voorbeelden. Het boekje is in het Engels omdat die taal in de wereld van coatinginspecteurs de voertaal is, denk bijvoorbeeld aan NACE, SSPC en Frosio.”

De nieuwe hoofdstukken die eraan zijn toegevoegd, gaan onder meer over Corrosie onder isolatie, de NORSOK M501-1 en TSA. Het is echt een naslagwerk om bij inspectiewerk feitelijke informatie op te zoeken over testen, meten en het interpreteren van getallen.

The Paint Inspector’s Field Guide, 163 pagina’s, €145,00 exclusief BTW.
Te bestellen bij TQC Sheen (Industrial Physics) www.tqcsheen.com