Oppervlaktebehandelingen van materialen (metalen, kunststoffen, MDF enz.) is een zeer divers vakgebied. Het doel van de beschrijvingen is om u behulpzaam te zijn bij het kiezen van een (de juiste) oppervlaktebehandeling.

Hieronder een selectie van technieken die vaak toegepast worden:

1. Voorbehandeling
  2. Anodiseren
  3. Emailleren
  4. Galvaniseren
  5. (Nat)lakken
  6. Poedercoaten
  7. Thermisch spuiten
  8. Thermisch verzinken
  9. Vacuümtechnieken
  10. Combinaties van deklagen

Als u bedrijven zoekt die deze technieken uitvoeren, kunt u het bedrijvenregister raadplegen.

Naast de bovengenoemde oppervlaktetechnieken zijn er tal van processen die hiervan variaties zijn (door bepaalde badtoevoegingen, toepassen van legeringen enz), maar ook geheel andere zoals autoforese, keramische coatings, diffusietechnieken, chemisch zwarten, bruineren, patineren, beitsen en passiveren van roestvaststaal, etsen, elektroformeren etc. Het voert te ver om deze allemaal te beschrijven.

We hopen dat u hiermee een goede indruk heeft gekregen van de grote hoeveelheid mogelijkheden om materialen te verfraaien, te vervaardigen, te beschermen en/of te verduurzamen. Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder met uw vraagstukken.