PVD (Physical Vapour Deposition) is een techniek die wordt gebruikt om fysisch dunne laagjes van bepaalde materialen op oppervlaktes aan te brengen door dampafzetting. Bij een normale druk is het proces te vergelijken met het ontstaan van rijp in de winter: materiaal groeit aan op een ondergrond door middel van opdampen. In de praktijk bestaan er meerdere varianten van het proces, die vaak ook in meerdere stappen worden uitgevoerd. De techniek wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor het maken van CD’s en DVD’s.

In het kader van het zgn. Flexicoat project werkte een Europees samenwerkingsverband bestaande uit bedrijven, researchinstellingen en brancheverenigingen, aan het verbeteren van de toegankelijkheid van deze technologie voor het Midden- en Kleinbedrijf.

De ‘Guide to explanation of PVD', is een boekje dat tot stand is gekomen in het kader van het Flexicoat-project om de mogelijkheden van deze technologie bredere aandacht te geven. Want onbekend maakt onbemind, terwijl door de toepassing van PVD in de totale procesketen soms toch flinke besparingen haalbaar zijn. Een en ander wordt door de drie auteurs (prof. David Gawne van de London South Bank University, Cor Schrauwen van TNO in Eindhoven (tegenwoordig Zuyd Hogescholen) en Arjan de Bruin van Kennisplatform Oppervlaktetechnologie (tegenwoordig Stichting Innovat.ION) geïllustreerd aan de hand van concrete voorbeelden.

Belangstelling? Stuur een e-mail naar DeBruin@Vereniging-ION.nl en geef daarbij aan of u het boekje digitaal op in gedrukte vorm wilt ontvangen.