Inmiddels is het aantal stoffen dat meegenomen wordt in dit project, gestegen naar 15. Recent zijn de isocyanaten nog toegevoegd. En gelukkig blijken dat bij de meeste bedrijven de veiligheidsmaatregelen goed op orde zijn. En daar waar de meetwaarde boven de grenswaarde uitkomt, wordt een actieplan opgesteld om wel beneden de grenswaarde of blootstellingswaarde te komen. Diverse bedrijven hebben al geprofiteerd van de ontstane inzichten om veiligheidsissue's binnen hun bedrijf te tackelen. Ook hebben al veel bedrijven geprofiteerd van de subsidieregeling. Deze bedrijven hebben voor hun metingen 25% van hun "out of pocket" kosten vergoed gekregen. Bij sommige bedrijven was dat een beperkt bedrag, maar er zijn subsidies van >€ 5.000,- uitgekeerd.

De officiële einddatum is 1 september 2020. De rapportage termijn is 13 weken. En er zit nog wat in de subsidiepot. Bedrijven die nog aanspraak willen maken dienen dat dus snel te doen. Neem dan contact op met Egbert Stremmelaar (stremmelaar@vereniging-ion.nl).

Bewust wordt gesproken van een officiële einddatum. Immers, de branche is nooit veilig genoeg. We zullen dus ook na dit project blijven doorgaan met het verzamelen van inzichten en metingen om als branche steeds veiliger te worden. Dat is niet alleen goed voor de mensen die in de bedrijven werken, maar is ook steeds meer noodzakelijk om de overheden te overtuigen van het feit dat er geen "gevaarlijke" stoffen zijn, maar dat er mensen zijn die onverantwoord met stoffen omgaan waar je ziek van kan worden.

Vereniging ION wilt, ook met dit project, bedrijven ondersteunen in het zo veilig mogelijk werken met SVHC-stoffen om de medewerkers van de bedrijven gezond te houden, om claims in de toekomst te vermijden door nu "state of the art" veilig te werken, en om overheden geen alibi te geven om stoffen te verbieden. Want uiteindelijk kunnen we onze welvaart alleen maar hoog houden als de innovatieve maakindustrie van Nederland haar producten kan voorzien van een "state of the art" oppervlaktebehandeling.