Qualanod

Qualanod is hét kwaliteitslabel voor het anodiseren van aluminium. Het is een internationaal kwaliteitslabel dat gebaseerd is op een uitgebreide specificatie voor zowel proces- als producteisen.

In Nederland is de Vereniging Qual.ION masterlicentiehouder en daar kan het coatingbedrijf een formele aanvraag doen voor een Qualanod-licentie. Vervolgens zal Vereniging Qual.ION het inspectiebureau informeren dat er gestart kan worden met de inspecties/keuringen. Als het coatingbedrijf de aanvraag wil indienen bij Vereniging Qual.ION moet het bedrijf van te voren bepalen voor welke corrosieklasse hij de aanvraag wil doen.

In 1974 is Qualanod opgericht door verschillende nationale verenigingen gevormd door anodiseurs van architectonische geveldelen georganiseerd in ESTAL en EWAA. Het doel is het verhogen en het standariseren van het kwaliteitsniveau in heel Europa. Bedrijven in veel Europese landen zijn direct of indirect lid van de Qualanod.

Deelname aan de Qualanod betekent samenwerking met gelicenceerde instellingen waarbij alle betrokkenen profiteren: afnemers ontvangen geanodiseerde producten die voldoen aan een duidelijk omschreven kwaliteitsstandaard. Op lange termijn hebben gecertificeerde anodiseerbedrijven een duidelijk voordeel in tegen over concurrerende anodiseurs bij aanbestedingen. Gebouweigenaren weten zeker wat voor kwaliteit ze krijgen van hun architectuur.

De meeste licentiehouders en nationale verenigingen werken samen met een volgens ISO 17025 geaccrediteerd laboratorium en een door Qualanod gecertificeerd inspecteur, deze vormen tezamen Qualisurfal.

Qualanod heeft de beschikking over ervaren inspecteurs die er op toezien dat de licentiehouders zich aan de Qualanod-specificaties houden door middel van periodieke bedrijfsinspecties.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over Qualanod? Wat dit precies voor uw bedrijf betekend? Of hoe u Qualanod voor uw bedrijf kunt aanvragen?
Neem dan contact met ons op via 030 - 630 03 90 of secretariaat@vereniging-ion.nl.