Vorig jaar heeft Qualanod Nederland een onderzoek gedaan naar de kleurvariatie van geanodiseerd aluminium. Ook internationaal kreeg dit onderzoek veel waardering en vandaar dat er nu een vervolg gaat starten. Welke invloed heeft de voorbehandeling op de kleur, de structuur en de beleving van het eindproduct?

Nadat de resultaten van het eerste project bekend zijn geworden, en die gedeeld zijn met de Technical Committee van Qualanod, werden er aanvullende onderzoeksvragen geformuleerd. Een belangrijke vraag bleek; wat is het effect van de voorbehandeling van het aluminium op het eindproduct.

Om antwoord te geven op deze vraag zullen alle Qualanod-licentiehoudende bedrijven een aantal gestandaardiseerde monsters van aluminium krijgen met het verzoek deze volgens het Qualanod-proces te anodiseren met een E6-voorbehandeling. Er is nadrukkelijk gekozen voor deze voorbehandeling, omdat met deze voorbehandeling de effecten van de samenstelling van het substraat voor een deel kunnen worden geëlimineerd.

Nadat de monsters door de licentiehouders behandeld zijn, zullen ze aan Vereniging Qual.ION worden teruggestuurd, en zullen de metingen weer worden uitgevoerd door het Nederlands Kleurinstituut.

We hopen de meetresultaten tijdens de internationale Qualanod vergadering op 12 mei in Berlijn beschikbaar te hebben.

Zie voor meer informatie: https://vereniging-ion.nl/qualion-start-werkgroep-kleur-anodiseren