- 17:00

Met de transitie naar een circulaire maakindustrie kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen en aan de duurzame groei van de Nederlandse economie. Niet onbelangrijk, het brengt ook kansen met zich mee voor ondernemers. Zo biedt de transitie perspectief voor een innovatieve en toekomstbestendige maakindustrie. De moeite waard dus om nu de schouders eronder te zetten.

Dit jaar vindt de vijfde editie van het symposium Circulaire Maakindustrie plaats, en daar zijn we trots op. We zoomen in op de ontwikkelingen en de successen in de maakindustrie rond circulair ondernemen, en bespreken de toenemende urgentie in een land waar alles stil lijkt te staan met een demissionaire regering. Maar als ondernemer kan je niet stilstaan, want stilstand is achteruitgang en als we buiten de landsgrenzen kijken, zien we Europese richtlijnen, regelgeving en kansen in constante stroom op ons afkomen. Benieuwd wat er allemaal gebeurt, wat ondernemers op zich af zien komen in de nabije toekomst en hoe circulaire maakbedrijven ook juist nu aan de slag kunnen met circulaire economie? Zorg dat je erbij bent op dinsdag 7 december!

Wat wordt de volgende grote stap?
We zijn ons inmiddels bewust van de leveringsrisico’s van grondstoffenschaarste en milieuschade door materialengebruik. Het belang van een circulaire economie wordt steeds groter. Regelgeving rond reparatie en recycling en circulaire inkoopeisen stimuleren innovaties en nieuwe oplossingen. Nederland presteert goed op circulair hergebruik: we recyclen veel en zijn daardoor ook de grootste gebruiker van gerecycled materiaal. Maar we zien ook dat de ontwikkelingen op veel fronten te langzaam gaan. Om een circulaire industrie te bereiken zijn grotere stappen vereist.Hoe gaan we de komende jaren aan de slag om de maakindustrie circulair maken? Hoe zorgen we voor een doorbraak?

Samenvatting van de dag
In de ochtend kun je kiezen uit meer dan 10 deelsessies over allerlei aspecten van circulair ondernemen: van leerzame inzichten uit onderzoek tot praktische methodieken en financieringsmogelijkheden. Deze deelsessies vinden plaats op locatie bij de Koninklijke Metaalunie in Nieuwegein. Klik hieronder op Programma Workshops voor meer informatie. De ochtend wordt afgesloten met een netwerklunch en vervolgens kunnen de deelnemers vertrekken naar de volgende locatie.

In de middag vindt het plenaire deel van het symposium plaats bij NBC in Nieuwegein.  Na de opening en inspirerende keynote gaan de voorzitters van FME en Metaalunie in gesprek met vertegenwoordigers van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Topsector Hightech Systemen & Materialen. In het tweede deel komen ondernemers aan het woord over hun circulaire projecten en plannen voor de toekomst. Klik hieronder op Programma Plenair Symposium voor meer informatie. De middag wordt afgesloten met een netwerkborrel.

Meer informatie en aanmelden: https://circulairemaakindustrie.nl/5e-symposium-circulaire-maakindustrie-2021