- 18:00

Op dinsdag 7 februari 2017 staat de nieuwe editie van de Dag van de Industrie in het teken van de next generation; de volgende generatie van het innovatiebeleid, van de politiek en van ondernemingen. Steeds vanuit het centrale thema: de veelzijdigheid van de Nederlandse industrie voor oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.

Minister-president Rutte zal ook een werkbezoek brengen in het kader van de Dag van de Industrie en tijdens de bijeenkomst spreken. En aan de vooravond van de verkiezingen gaat de next generation Tweede Kamerleden in debat over innovatie en groei. Wat doen we om de wereld van morgen vandaag in werking te zetten? Over het innovatiebeleid; hoe kan R&D gestimuleerd worden? Wat kunnen ondernemingen, groot en klein, brengen? En welke randvoorwaarden zijn er nodig? Hoe versnellen we nieuwe toepassingen op het gebied van klimaat- en energieoplossingen, circulaire economie en gezondheid en voedsel? Daarnaast zullen sprekers en ondernemers uit de breedte van de industrie hun kennis en ervaringen delen.

Datum: 7 februari 2017 tussen 15.00-18.00 uur te Den Haag.
Begin januari volgt de formele uitnodiging inclusief het volledige programma en registratie. Deelname is kosteloos.
U kunt zich nu reeds voorinschrijven via congressen@vnoncw-mkb.nl. Ook met vragen kunt u hier terecht.

De Dag van de Industrie 2017 is een initiatief van onder andere Brainport Eindhoven, FHI, FME-CWM, FNLI, Koninklijke Metaalunie, NRK, UNETO-VNI, VNCI, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Over de industrie in Nederland
De Nederlandse industrie scoort internationaal zeer goed. Op de wereldranglijst van industrielanden staat Nederland op de 8e plaats. Nederland speelt mee met de besten van de wereld, vaak op nichemarkten. Voorbeelden zijn er te over: we zijn de nummer twee-exporteur van voedsel ter wereld, het derde chemieland van Europa en zijn wereldmarktleider in chipmachines, medische apparatuur en andere machines en apparaten. Bovendien kent Nederland een aantal ijzersterke regio's, zoals Brainport, met sterke clusters van industriële bedrijven en kennisinstellingen. Een kwart van ons BBP en bijna 50% van de export wordt door de industrie bepaald. Direct en indirect zijn bijna 2 miljoen mensen werkzaam in de industrie. Blijvend groeivermogen is gekoppeld aan het duurzame profiel van de industrie. De sterke positie van onze industrie is geen vast gegeven. Achterover leunen is geen optie. Nederland moet voortvarend werken aan het in stand houden en vooral verbeteren van de concurrentiepositie van de industrie.