- 21:00

IAB Ingenieurs BV en Adinex NV organiseren op 29 november 2017 de tweede editie van het ATEX Event: Praktisch, inhoudelijk en actueel.
De vorige editie was een inspirerende, maar vooral praktische dag, vol praktijkcases, tips en trucs.

Hieronder treft u het programma van het ATEX Event 2017 op 29 november in De Reehorst in Ede aan. Het belooft weer een praktische, inhoudelijke en actuele bijeenkomst te worden!

13:30 Ontvangst

14:00 Opening plenair
Andries Brakke en Filip Verplaetsen

14:15 ATEX zoneringen, daar begint het allemaal mee
Heinz Pol en Filip Verplaetsen
Gebruiken we de NPR 7910 of wellicht software om de zonering te bepalen? We demonstreren software waarmee zonering kan worden bepaald.

14:45 Installatie volgens de IEC 60079-14 – Aarding en vereffening
Michiel Bakker
In deze lezing lichten we het verschil tussen aarding en potentiaalvereffening nader toe. Tevens laten we zien waar en hoe we aardekabels aanleggen. We delen veel praktische oplossingen.

15:15 Pauze

15:45 Statische elektriciteit en demonstraties
Albert Schuiling en Michiel Bakker
De ene statische ontlading is de andere niet. Aan de hand van theorie laten we het flink knetteren met een vonkontlading of zelfs een glijborstelontlading.

16:15 Inspectie volgens de IEC 60079-17
Albert Schuiling en Andries Brakke
Tijdens het inspecteren van aardingsverbindingen brengen we de verborgen gebreken aan het licht.

16:45 ATEX-instructies voor op de werkvloer
We bespreken het IECEx 05 persoonscertificeringssysteem vanuit de ervaringen van de een volledig IECEx 05-certificaathouder, in samenwerking met een IECEx 05-trainer. Tijdens deze sessie behandelen we een praktische instructiekaart die als leidraad kan dienen om iedereen die zich in ATEX zones begeeft, te instrueren. Ook laten we zien hoe u dit gemakkelijk naar een (video)poortinstructie kan vertalen. Hiermee wordt geborgd dat personeel in ATEX zones de wettelijk verplichte voorlichting heeft gehad.

17:30 Dinerbuffet

18:30 Uitleg over drukontlasting in combinatie met explosiedemonstraties
Jan Cleijne

19:30 Q&A