Nederland loopt behoorlijk achter ten opzichte van de rest van de wereld als het gaat om de bekendheid van cold spray. Tijdens de Materials+Eurofinish+Surface 2021 was al een eerste (oppervlakkige) kennismaking mogelijk, in Marknesse ging men de diepte in. Niets bleef onbesproken, en veel werd met filmpjes ondersteund. Naast diverse teamleden, was zelfs één van de cold spray pioniers, de Amerikaan Aaron Nardi, speciaal naar Marknesse gekomen om het belang en de mogelijkheden van cold spray tijdens dit symposium toe te lichten.

Het zou te ver voeren om hier alles te herhalen, en het is schier onmogelijk om een relevante korte samenvatting te maken. Gelukkig is wel de presentatie te verkrijgen, en zijn ook de opnames van de presentaties beschikbaar. Op het moment dat ze beschikbaar zijn, worden ze aan deze pagina gekoppeld.

Wel is het goed om te vermelden dat cold spray een aantal voordelen heeft boven de reeds bekende technologieën. Zo is door de lage temperatuur er geen sprake van thermische stress in het werkstuk, kunnen er eenvoudig multi-material toepassingen worden gerealiseerd en kunnen eigenschappen aan het product worden toegevoegd die ongekend zijn. Volgens één van de bevlogen presentatoren, Marcel van Wonderen, voldoende om een aantal keer van de stoel te vallen.

Wat goed is om te weten is dat er nu vooral toepassingen worden gerealiseerd in de reparatiebranche. Echter, de eerste voorbeelden van seriematig aangebrachte coatings zijn ook al getoond. Wel moet er nu nog veelal nabewerkt worden, wat in de basis een nadeel is, maar omdat er niet voorbehandeld hoeft te worden, is dat ook maar weer ten dele een nadeel.

Ten aanzien van de slijtvastheid en de treksterkte zijn er getallen getoond die tot de verbeelding spreken, en er zijn zeker een aantal applicaties van hardchroom die op termijn door cold spray vervangen kunnen worden. Wij zullen deze techniek in ieder geval ook meenemen in de alternatievenanalyse voor chroomtrioxide. Deze alternatievenanalyse is voorwaardelijk voor een eventuele autorisatie na 2024.

Overigens lijkt het zo dat alle galvanobedrijven en bedrijven die momenteel metalliseren, in ieder geval kennis moeten maken met deze techniek. Immers, het zou zo maar uw verdienmodel van de toekomst kunnen zijn.

Het Dutch Cold Spray Team kijkt terug op een zeer geslaagd evenement. Met dit symposium werd verwacht meer bekendheid te geven aan cold spray. Dat is in ieder geval gelukt, maar gezien de vele vragen en het enthousiaste geluid van de aanwezigen, volgt er nog veel meer.

NB 1: Vereniging ION zal deze technologie toevoegen aan de cursus Metalliseerder.

NB 2: Een presentatie van Aaron Nardi (VTC) is aan deze pagina gekoppeld.