Op uitnodiging van docent Cor Schrauwen was Vereniging ION op 17 december 2019 aanwezig in Heerlen om voor de eerste jaars Applied Science een gastcollege te verzorgen. In het kader van beroepskeuze zijn er diverse bedrijfsvertegenwoordigers uitgenodigd om te vertellen welke mooie beroepen je kan hebben met een Hbo-opleiding.

Hoe belangrijk is de oppervlaktetechnologie voor Nederland? Waarom kan de maakindustrie niet zonder een "state of the art" oppervlaktebehandelende branche? Met deze vragen werd afgetrapt in een 2 uur durend college, ook kwamen de diverse oppervlaktetechnologieën aan de orde. Als voorbeeld werd gekeken naar het coaten van een auto, en het coaten van een gebouw. Maar uiteraard werden ook de huidige aandachtspunten benoemd. Denk aan de ontwikkelingen in Nederland en Europa aangaande het gebruikt van CMR-stoffen, de beschikbaarheid van grondstoffen, circulaire economie, de verwachtingen van klanten en het gebrek aan goed opgeleide medewerkers. Ook het starten of hebben van een eigen onderneming kwam aan de orde, alsmede wat een branchevereniging voor een individuele onderneming kan betekenen. Door docent Cor Schrauwen werd dat benoemd als "het hebben van kennissen met kennis".

Mooi dat voor een groep jonge technici de oppervlaktebehandelende branche even haar waarde mocht laten zien. Uiteraard hopen we dat voor een aantal van hen dit de inspiratie is om verder te groeien in dit mooie vakgebied.