Volgens de Arbo-wet moet elk bedrijf een preventiemedewerker in dienst hebben. Bij kleinere bedrijven (tot en met 25 medewerkers) mag de directeur/werkgever die rol op zich nemen.

Een aantal basistaken van de preventiemedewerker zijn:

  • Zorgen voor een veilige en gezonde werkplek voor alle medewerkers
  • Voorlichting en onderricht
  • Werkplekinspectie
  • Opstellen van procedures en instructies
  • Melden van arbeidsongevallen
  • Invullen van de (branche) RI&E en maken van een plan van aanpak
  • Hij/zij is de contactpersoon voor de arbodienst en Inspectie SZW
  • ............

Afhankelijk van de aard en grootte van een bedrijf kunnen daar taken bijkomen als:

  • Adviseren van en samenwerken met de ondernemingsraad
  • Organisatie van bedrijfshulpverlening
  • Formuleren en actualiseren van een arbobeleid
  • Contactpersoon naar leveranciers en adviseurs
  • ............

Via een door TNO ontwikkelde quickscan kan tevens antwoord worden gevonden op de vraag hoeveel tijd een preventiemedewerker nodig heeft voor het uitvoeren van de genoemde (en eventueel aanvullende) taken: www.profiel.inpreventie.nl. Na het uitvoeren van de quickscan kunt u ook inzicht krijgen in de voor de taak van preventiemedewerker benodigde kennis, inzicht en vaardigheden.

Datum: juli 2017