Volgens de Arbo-wet moet elk bedrijf een preventiemedewerker in dienst hebben. Bij kleinere bedrijven (tot en met 25 medewerkers) mag de directeur/werkgever die rol op zich nemen.
Een aantal basistaken van de preventiemedewerker zijn:
- Zorgen voor een veilige en gezonde werkplek voor alle medewerkers
- Voorlichting en onderricht
- Werkplekinspectie
- Opstellen van procedures en instructies
- Melden van arbeidsongevallen
- Invullen van de (branche) RI&E en maken van een plan van aanpak
- Hij/zij is de contactpersoon voor de arbodienst en Inspectie SZW
- ............
Afhankelijk van de aard en grootte van een bedrijf kunnen daar taken bijkomen als:
- Adviseren van en samenwerken met de ondernemingsraad
- Organisatie van bedrijfshulpverlening
- Formuleren en actualiseren van een arbobeleid
- Contactpersoon naar leveranciers en adviseurs
- ............
Via een door TNO ontwikkelde quickscan kan tevens antwoord worden gevonden op de vraag hoeveel tijd een preventiemedewerker nodig heeft voor het uitvoeren van de genoemde (en eventueel aanvullende) taken: www.profiel.inpreventie.nl. Na het uitvoeren van de quickscan kunt u ook inzicht krijgen in de voor de taak van preventiemedewerker benodigde kennis, inzicht en vaardigheden.
Datum: juli 2017