Wij hebben een dergelijke norm niet kunnen vinden.

In de Qualanod-reglementen (het kwaliteitslabel voor het anodiseren van aluminium) staat er wel wat over beschreven:

12.7.4 Visible defects
Parts shall be examined visually in compliance with 9.4.1. The anodized parts shall be viewed from a distance agreed by the interested parties. In the absence of such an agreement, the following viewing distances shall apply.

• 3 m for outdoor applications where the observer can approach within 5 m of the anodized article.
  • 5 m for other outdoor applications.

The metal received by the licensee shall be of sufficient quality to be free of visible defects, depending on the customer’s requirements, on significant surfaces after processing through the anodizing line. If there is doubt or dispute whether processing through the anodizing line would sufficiently reduce the visibility of defects or rolling or die lines, the ability to remove or mask them shall be assessed by treating a specimen of the metal through the anodizing line to produce the agreed finish and then by visual evaluation as described above.

M.a.w. het effect is geheel of gedeeltelijk te verwijderen/verminderen door bewerkingen vóór het anodiseerproces (extra beitsen, polijsten e.d.).

In hoeverre dit mogelijk is kan worden vastgesteld door voorafgaand aan de uitvoering grensmonsters te (laten) maken bij het anodiseerbedrijf en die door belanghebbende partijen te laten beoordelen. Het uiterlijk moet dan na het anodiseren “tussen deze grensmonsters vallen”.

De kwaliteit van het aluminium speelt ook een belangrijke rol hierin. Meer informatie daarover is te lezen in de uitgave “Aluminium en Anodiseren” (blz. 8 en 9).

Dit boekje is te downloaden via onze website https://vereniging-ion.nl/kenniscentrum/downloads of op te vragen bij de helpdesk (helpdesk@vereniging-ion.nl).

Datum: februari 2019