- 19:00

Op woensdag 20 januari 2016 organiseert Vereniging ION haar Nieuwjaarsbijeenkomst. Er is gekozen voor een bijzondere en goed bereikbare locatie, die past bij het thema van de bijeenkomst; Het Oude Magazijn. Het betreft een opnieuw in gebruik genomen industriële locatie, die op 5 minuten lopen is van het NS station Amersfoort Centraal (een intercity station) en is uiteraard ook goed te bereiken met de auto (gratis parkeren).

Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst zullen we heel kort (beloofd) stilstaan bij de uitdagingen van de branche in 2016. Een van de aandachtspunten in 2016 is de circulaire metaalketen. Omdat dit onderwerp nog heel abstract lijkt, maar zowel beperkingen alsook kansen met zich mee brengt, zal het onderwerp gaan leiden tot nieuwe business modellen. De heer Michel Schuurman van MVO Nederland zal u tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst meenemen in wat u er nu al van kunt zien en de richting waarin verwacht wordt dat het gaat.

Het programma zal er als volgt uit zien:
16.00 - 16.30 uur      Ontvangst
16.30 - 16.35 uur      Rik van Thiel, voorzitter Vereniging ION
16.35 - 16.45 uur      Egbert Stremmelaar, directeur Vereniging ION
16.45 - 17.15 uur      Michel Schuurman, sr. programma-manager circulaire economie MVO Nederland
17.15 - 17.20 uur      Toost op 2016
17.20 - 19.00 uur      Netwerkborrel

Het Oude Magazijn
Terrein 'de Wagenwerkplaats'
Soesterweg 310 F
3812 BH Amersfoort

Wilt u bij de Nieuwjaarsbijeenkomst aanwezig zijn?
Meld u dan aan door een e-mail met uw gegevens te sturen aan henraat@vereniging-ion.nl. Deelname is gratis!

Het Oude Magazijn (gebouw E) is één van de oudste panden op de Wagenwerkplaats, een monumentaal spoorcomplex in Amersfoort. Vanaf 1904 werd er materiaal opgeslagen voor het herstellen en verbouwen van de goederenwagons van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM).

Het Oude Magazijn is ontworpen door Dirk Margadant, de huisarchitect van de HIJSM. Hij ontwierp ook de stations Den Haag Holland Spoor en Haarlem. Opvallend aan Het Oude Magazijn is het sheddak, dat van de zijkant lijkt op een zaag. Het dak is voorzien van ramen die zo gepositioneerd zijn dat de lichtinval de hele dag gelijk is. Voor de uitvinding van de TL-buis was dit dé manier om grote fabriekspanden en magazijnen te voorzien van voldoende daglicht.

In 2000 verloor de Wagenwerkplaats en dus ook Het Oude Magazijn haar spoorfunctie. Na enkele jaren leegstand is het terrein nu weer in gebruik. U vindt er een combinatie van bedrijvigheid, kunst, historie, cultuur en horeca. Het Oude Magazijn is voor de opening als huwelijks- en eventlocatie volledig gerenoveerd. Daarbij zijn authentieke industriële elementen zoveel mogelijk bewaard gebleven. Tijdens open monumenten dagen zijn veel panden te bezichtigen.