Tijdens de Week van de Oppervlaktetechnologie/Vakbeurs Surface is er aandacht besteed aan het 60-jarig bestaan van de branchevereniging voor de oppervlaktebehandelende industrie.

Op 27 november 1956 was er een eerste vergadering waarbij bedrijven uit de galvano-industrie bij elkaar kwamen. Deze branchevereniging is de allereerste rechtsvoorganger van Vereniging ION (Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland). In de loop van de jaren zijn er diverse verenigingen en stichtingen ontstaan en zijn er ontwikkelingen geweest op het gebied van fuseren en weer uit elkaar gaan.

De laatste ontwikkeling, zoals bij u bekend, is dat Vereniging ION op 1 januari 2014 is ontstaan uit een fusie tussen:

• NGO-SBG: Nederlandse Galvano Ondernemers - Stichting Bevordering Galvanotechniek
  • STANOD: Stichting Anodiseren
  • VISEM: Vereniging Industriële Spuit- en Moffelbedrijven
  • VOM: Vereniging  Oppervlaktetechnieken van Materialen
  • VTO (VLV/VLG): Vereniging Toeleveranciers Oppervlaktebehandelende industrie

Vlak na de eerste vergadering van de branchevereniging is er ook gestart met de uitgave van “Galvano Techniek, tijdschrift voor galvanische- en aanverwante technieken”. De eerste gedrukte uitgave kwam uit op 1 mei 1957.

Om deze gebeurtenissen te herdenken is op 5 oktober tijdens de business netwerkavond een lasershow tentoongesteld, die de oppervlaktetechnologie in een duurzaam kader plaatst.

Als u deze show gemist heeft, dan is daar helaas niets meer aan te doen. Het was een eenmalige gebeurtenis. Als u toch nog een impressie wilt hebben, dan kunt u via de onderstaande video de computeranimatie van de show terugzien.