Tijdens de vakbeurs Surface van 2014 is Vereniging ION gestart met het project 'Kunstenaars in de Oppervlaktetechniek'. Kunstenares Marga Janssen uit Overloon, eigenaresse van El Fuego Art (www.elfuegoart.nl), heeft de eerste ION Borghardt Award gemaakt. Een mooie trofee in de vorm van een hoofd, met diverse oppervlaktetechnieken en daarin verwerkt het logo van de vakbeurs Surface 2014. Zoals elk uniek kunstwerk heeft ook deze trofee een naam; Humanoïd.

De Borghardt Award wordt al meer dan 30 jaar uitgereikt aan personen of bedrijven die een bijzondere prestatie hebben geleverd ten behoeve van de oppervlaktebehandelende industrie. De prijs is vernoemd naar VOM-oprichter de heer W.P.B. Borghardt. Sinds 1 januari 2014, na de fusie van diverse brancheverenigingen in de oppervlaktebehandelende industrie (waaronder de VOM) tot Vereniging ION, reikt ION de award eens in de twee jaar als innovatieprijs uit.

Tijdens de openingsceremonie van de vakbeurs Surface 2014 heeft juryvoorzitter Arjan Mol, associate professor aan de TU Delft, de winnaar van de ION Borghardt Award bekend gemaakt. De jury was unaniem in haar oordeel om de innovatieve productiemethode van de nieuwe generatie spijlenhekwerk van Heras uit Oirschot te honoreren met de ION Borghardt Award 2014. De trofee Humanoïd werd uitgereikt door Guido Landheer, directeur topsectoren en industriebeleid van het ministerie van economische zaken.

In het jaar 2015 heeft ION de beelden Gladiator en Amazone regelmatig laten zien op evenementen. En daar gebeurde, waar kunst voor bedoelt is, mensen werden aangetrokken door de kunstwerken, waarna zich leuke gesprekken ontwikkelde. Kunst legde hier letterlijk verbindingen tussen mensen.

Een concreet voorbeeld van contact tussen ondernemer en kunstenaar is bijgaand te zien. Johan Janssen van Spuiterij Janssen had een aantal hanen waarvoor een bestemming werd gezocht. Uiteindelijk werden het vrolijk gekleurde scharrelhanen (Hanen in Hapert). Als je nu de Loonseweg inrijdt, kan het bedrijf je niet meer ontgaan. Leuk detail; haan nummer 5 is gespoten in de kleur Magenta, de huisstijlkleur van Vereniging ION. Het resultaat van een goede samenwerking tussen Janssen en Janssen is een aanwinst voor industrieterrein Hapert.

Hoewel Marga, bij de vakbeurs Surface 2016 zal worden opgevolgd door een andere 'Kunstenaar in de Oppervlaktetechniek', zal zij uiteraard actief blijven in de kunst. Mocht u haar werk willen zien dan kan dat in de maanden februari en maart 2016 bij Galerie MarArt te Culemborg, of uiteraard in haar atelier op haar thuisadres (zie website)  te Overloon.