Arjan Mol, hoogleraar Corrosietechnologie en Elektrochemie aan de afdeling Materials Science and Engineering van de TU Delft en wetenschappelijk directeur van het 4TU.Centre High-Tech Materials, heeft de prestigieuze European Corrosion Medal 2022 gewonnen voor zijn onderzoek op het gebied van corrosie. Hij is ook bestuurslid van de Stichting Innovat.ION, het platform voor open innovatie in de maakindustrie

Arjan Mol 2.jpg
Arjan Mol

Als voormalig voorzitter van de European Federation of Corrosion (EFC) wordt Arjan Mol niet alleen geprezen om zijn uitzonderlijke expertise in de karakterisering en modificatie van metaaloppervlakken, lokale elektrochemische analyse van oppervlakteactiviteit en in situ bindingsstudies aan grensvlakken, maar ook om zijn persoonlijke enthousiasme bij het coachen van jongere generaties van corrosieexperts, zijn langdurige en voortdurende betrokkenheid bij de EFC in verschillende leidende posities, evenals het leiden van zijn eigen baanbrekend wetenschappelijk onderzoek: “Arjan Mol is hét voorbeeld van een uitstekend en toegewijd wetenschapper en van een leider met persoonlijke integriteit en een doordachte communicatiestijl.”

DE IMPACT VAN CORROSIE
“Er is in ons dagelijks leven bijna geen metaaltoepassing die geen last heeft van corrosie”, zegt Mol. Corrosie, variërend van offshore-constructies tot micro-elektronica, is een fenomeen op meerdere schalen dat gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de lucht- en ruimtevaart, de bouw, nucleaire toepassingen en veel infrastructuurgebieden. “Economische impactanalyses hebben aangetoond dat ongeveer 3,5% van ons BNP verband houdt met het bestrijden van corrosie. Dus samen met andere aspecten, zoals verminderde efficiëntie en functionaliteit en mogelijke veiligheidsproblemen, heeft corrosie een behoorlijke impact op onze samenleving in het algemeen.

Bovendien zou een aanzienlijk deel van deze impact kunnen worden verminderd als we alle kennis die ons ter beschikking staat in de praktijk zouden toepassen. Dit betekent dat wij als wereldwijde corrosiegemeenschap hard moeten blijven werken aan onze activiteiten op het gebied van corrosiewetenschap, engineering, management, bewustwording en onderwijs ten behoeve van onze samenleving.”

HOOGTEPUNTEN
Arjan Mols onderzoek naar corrosie richt zich op drie belangrijke gebieden: metaaloppervlaktebehandeling en grensvlakverlijming van coatings en adhesives; actieve beschermende coatings, waaronder zelfherstellende of ‘slimme’ coatings; en inzicht in lokale corrosie, wat van cruciaal belang is voor het ontwikkelen en ontwerpen van nieuwe beschermingsmethoden: “Onlangs hadden we daar een spannende doorbraak toen we lokale corrosie-initiatie op nano- en microschaal live konden laten zien!

Toen we het voor het eerst zagen met behulp van in situ transmissie-elektronenmicroscopie, waren we overweldigd.” Arjan Mol zal de European Corrosion Medal 2022 in ontvangst nemen op EUROCORR 2022, het European Corrosion Congress in Berlijn (28 augustus - 1 september), waar hij ook een plenaire lezing zal geven. “Deze Europese corrosiemedaille is een blijk van waardering voor alle studenten, wetenschappers en ingenieurs, zowel in de academische wereld als in de industrie, met wie ik het geluk heb gehad om mijn hele carrière mee te werken. Dus ik heb een gevoel van nederigheid, eer en oprechte dankbaarheid voor alle mensen met wie ik heb gewerkt – en hoop in de toekomst weer samen te werken.”

MEER INFORMATIE
www.eurocorr.org