De rapportage voor het tweede kwartaal van 2024 is door KWA Bedrijfsadviseurs voltooid, waarbij verschillende cruciale ontwikkelingen in Nederlandse wetgeving zijn geïdentificeerd. Hieronder worden enkele van de belangrijkste wijzigingen en nieuwe publicaties uitgelicht:

1. Strengere regels voor reprotoxische stoffen

Er zijn wijzigingen doorgevoerd in het Arbeidsomstandighedenbesluit en de Arbeidsomstandighedenregeling om de bescherming van werknemers tegen reprotoxische stoffen te versterken. Deze aanpassing implementeert Richtlijn (EU) 2022/431, waardoor bedrijven nu onder andere verplicht zijn om registraties van blootstelling aan deze stoffen veertig jaar te bewaren. Bij reprotoxische stoffen kun je onder ander denken aan Benzeen, Nikkelverbindingen en Acrylonitril.

Suggestie voor actie:

Ga na of uw medewerkers aan de genoemde stoffen kunnen worden blootgesteld. Beoordeel of de blootstellingswaarden onder de grenswaarden liggen. Houd een registratie van blootstelling bij en zorg ervoor dat deze veertig jaar wordt bewaard.

2. Informatieplicht Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) in afval

Een wijziging in het Besluit 'melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen' vereist dat bedrijven de naam van eventueel aanwezige ZZS naast de Euralcode verstrekken bij het afvoeren van afvalstoffen. Dit vergroot het inzicht en moet voorkomen dat ZZS in het milieu belanden.

Suggestie voor actie:
Indien bij uw bedrijf sprake is van het ontdoen van afvalstromen waar volgens de vergunning of het ZZS vermijdings- en reductieprogramma sprake is van de productie, het gebruik of het ontstaan van ZZS, zorg er dan voor dat u aan de informatieplicht voldoet.

Deze ontwikkelingen markeren belangrijke stappen in het Nederlandse beleid, gericht op het versterken van milieubescherming, duurzaamheid en arbeidsveiligheid. Bedrijven worden aangemoedigd om de nieuwe wetgeving nauwlettend te volgen en tijdig te implementeren om aan de gestelde eisen te voldoen.

Voor meer gedetailleerde informatie en diepgaande inzichten over de ontwikkelingen nodigen we je uit om een bezoek te brengen aan de website van MakeOnline. Ontdek meer en blijf op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving.

Als lid van onze vereniging heb je gratis toegang tot de tool MakeOnline. Als je nog geen inloggegevens hebt of hulp nodig hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons secretariaat via info@vereniging-ion.nl of telefonisch 030 – 6300390. Wij helpen je graag verder.

MakeOnline