Vrijwel elk metalen product heeft een oppervlaktebehandeling ondergaan. Of het nu gaat om het chassis van een auto, een badkamerkraan, gevelbeplating of machine- en procesinstallaties. Zonder de juiste oppervlaktebehandeling zien veel metalen producten er na verloop van tijd niet meer uit of functioneren niet zoals vooraf was bedacht.

Elke opdrachtgever zou zich moeten afvragen of en hoe oppervlaktebehandelingen en materialen hem of haar van dienst kunnen zijn om tot een optimaal productontwerp te komen. Want met een oppervlaktebehandeling kan een metalen voorwerp bijvoorbeeld beter in staat worden gesteld zijn functie te vervullen. Maar een oppervlaktebehandeling kan soms ook noodzakelijk zijn om een andere bewerking (beter) mogelijk te maken. De redenen om een oppervlaktebehandeling uit te voeren lopen uiteen van reinigen en verfraaien tot het verbeteren van mechanische en fysische eigenschappen als oppervlaktehardheid, slijtvastheid, tribologische eigenschappen, las- en soldeerbaarheid en het verbeteren van de elektrische (oppervlakte) geleiding of warmtegeleiding. Maar het kan ook gaan om bijvoorbeeld het aanbrengen van kleur voor signalerings- of psychologische doeleinden.

De cursus Industirële Oppervlaktetechnieken is bestemd voor iedereen die keuzes moet maken en/of advies moet geven over een conservering, het uiterlijk van een metalen voorwerp of over de eigenschappen van een oppervlak.

Wanneer?
De cursus Industriële Oppervlaktetechnieken zal, bij voldoende deelname, van start gaan op dinsdag 4 september 2018 en in totaal bestaan uit 8 cursusavonden en een examenmoment.

Voor verder informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat 030 - 630 03 90 of de cursusflyer bekijken via deze link: https://www.vereniging-ion.nl/opleidingen-0.