FME, Koninklijke Metaalunie en Vereniging ION maken zich grote zorgen dat besluitvorming van de Europese Commissie met betrekking tot Chroom(VI)-verbindingen leidt tot forse economische schade en banenverlies in Nederland. Europese REACH-regelgeving verplicht bedrijven, die werken met Chroom(VI)-verbindingen, autorisatie aan te vragen. De Europese Commissie moet eind 2016 besluiten of dit de komende vier, zeven of twaalf jaar toegestaan blijft. Voor de technologische industrie zijn Chroom(VI)-verbindingen onmisbaar. Bedrijven willen lange termijn zekerheid en zullen bij te korte termijnen investeringen uitstellen of verplaatsen naar landen buiten de Europese Unie. FME, Koninklijke Metaalunie en Vereniging ION laten bureau Panteia nu economisch onderzoek doen.

Robert van Beek, FME: ”Als de industrie de chemische behandeling met behulp van Chroom(VI) niet meer mag uitvoeren in Europa, verplaatst het werk zich naar andere landen. Dit kan omdat import van eindproducten (zoals een verchroomde badkamerkraan) toegestaan blijft. Dit rapport moet de Europese Commissie en de Nederlandse regering een feitelijk beeld geven van de economische impact, als de industrie wordt geconfronteerd met hele korte autorisatietermijnen”.

De drie branches hebben enkele groepen bedrijven geïdentificeerd die bedreigd worden door de Europese REACH-regels. Het gaat om: de oppervlaktebehandelende industrie, bedrijven die producten maken m.b.v. Chroom(VI) en bedrijven die producten maken waar Chroom(VI)-verbindingen voor zijn gebruikt. Het gaat om: machines (slijtvastheid) en producten in de automotive-, elektronica-, luchtvaart-, ruimtevaart- en defensie-industrie.

Jos van de Werken, Koninklijke Metaalunie: ”Vaak weten bedrijven zelf niet hoe afhankelijk ze zijn van Chroom(VI). Chroom(VI) reageert chemisch door tot Chroom(III) of metallisch Chroom dat niet meer schadelijk is. Chroom zit niet alleen op een fietsbel, maar ook in tal van componenten en onderdelen in high tech producten”.

Egbert Stremmelaar, Vereniging ION: ”Ik zie nu al diverse cases van bedrijven die investeringen uitstellen of uitvoeren in andere landen. Een termijn van slechts vier jaar is een fopspeen. De aanvraag duurt twee jaar en de besluitvorming bedraagt 18 maanden. Klanten willen die onzekerheid niet. We hebben als standpunt dat Chroom(VI) moet worden vervangen zodra het kan, maar dat autorisatie moet worden verleend in situaties waar het moet”.

De branches willen het onderzoek in juni afronden om zodoende op tijd klaar te zijn voor Europese besluitvorming: ”De industrie heeft de afgelopen jaren vrijwel alle technische argumenten uitgewisseld en gedeeld met het Europese Chemieagentschap en anderen. Het is nu tijd om ook de argumenten van economische schade en verlies aan werkgelegenheid onder de aandacht te brengen”.

De drie branches roepen bedrijven op die een bijdrage willen leveren aan het onderzoek of vragen hebben zich te melden.

Meer informatie:
Vereniging ION (Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland)
T: 030 - 630 03 90
I: www.vereniging-ion.nl

For the English translation go to: http://vereniging-ion.nl/economic-damage-chrome-vi-authorization