150 nieuwe innovatieve oppervlakte-materialen, speciale objecten en Material Discovery

‘A product is as good as its skin.’ Oppervlaktebehandeling maakt materialen geschikt voor hun toepassing en geeft meerwaarde zoals duurzaamheid, uitstraling, slijtvastheid, een extra functionaliteit en een betere verkoopbaarheid. Het vakgebied krijgt alle aandacht op Surface 2014, de grootste vakbeurs voor oppervlaktetechniek in de Benelux, die plaatsvindt van 7 t/m 9 oktober in de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch.

De beurs toont nieuwe mogelijkheden voor de oppervlaktebehandeling van onder meer staal, rvs, aluminium, hout, kunststof, glas, keramiek en overige metalen. Naast zo’n 175 exposanten, de expositie Surface Solutions die uiteenlopende oplossingen d.m.v. samples per thema toont, het Surface lab waar bezoekers kwaliteit kunnen ervaren m.b.v. metingen, het Surface theater en het Reinigingsplein komt ook de inspirerende expositie ‘Future Skins’ naar de beurs. Hier zijn innovatieve oppervlakte-materialen, speciale objecten en het interactieve Material Discovery bijeen gebracht.

Spraakmakende innovaties op ‘Future Skins’ van Materia Materialen kunnen dankzij innovatie steeds meer presteren. Naast beschermen tegen bijvoorbeeld water, koude, hitte, chemicaliën, bacteriën, uv straling en vuil kan het oppervlak steeds vaker interactief presteren zoals CO2 absorberen, energie opslaan of genereren, van kleur veranderen, geluid en trillingen absorberen, geur neutraliseren en ook nog eens milieuvriendelijk zijn. De expositie ‘Future Skins’ van Materia toont nieuwe technieken en oplossingen in de vorm van 2,5D print, een structuur gemaakt via de ‘2,5D printtechniek’, MetaFuse, een nanocrystallijne metaal/polymeer hybride die zeer sterk en zeer lichtgewicht is, of Sibuglas, een PMMA met een zeer decoratief glansuiterlijk. Verder ook nog de 3D geprinte structuren van Elkeslasi en de photochrome, electrochrome en thermochrome coatings die reageren op de veranderende omgeving. Naast de materiaalsamples zullen een aantal bijzondere objecten te zien zijn, en het interactieve Material Discovery, waar de bezoeker zelf met een macro-camera in detail materialen op een scherm kan onderzoeken.

‘Future Skins’ is samengesteld door Materia, het leidend ‘global network’ op het gebied van innovatieve materialen die creatieve professionals verbindt met de industrie. De nadruk van deze expositie ligt vanzelfsprekend op het oppervlak. ‘Future Skins’ geeft met haar 150 materiaalsamples, afkomstig uit alle delen van de wereld en branchevreemde toepassingen, inzicht in innovatieve materialen en oppervlaktebehandelingen.

Surface 2014 is een initiatief van de Vereniging ION, Vereniging Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland, en vindt plaats van 7 t/m 9 oktober in de Brabanthallen ’s-Hertogenbosch. De vakbeurs is geopend op dinsdag en woensdag van 10.00 – 18.00 uur en op donderdag van 10.00 – 17.00 uur. Bezoekers kunnen tegelijkertijd de naastgelegen vakbeurs Energie bezoeken. Meer info: www.surfacevakbeurs.nl