Duurzaamheid is meer dan alleen op de fiets naar je werk gaan om zo de natuur te sparen. Duurzaamheid moet een tweede natuur zijn om ervoor te zorgen dat we de aarde in een zo goed mogelijke staat achterlaten voor de volgende generatie. Daarbij vindt Vereniging ION het van belang dat duurzaamheid ook vertaald wordt naar een toekomstbestendig verdienmodel voor bedrijven. Immers, van goede bedoelingen alleen kun je niet eten.

Daarom werkt Vereniging ION aan de “license to operate” voor de toekomst van de branche. Immers, een innovatieve maakindustrie kan alleen bestaan met een oppervlaktebehandelende branche die voortdurend in ontwikkeling is en blijft.

De branche kenmerkt zich door te werken aan duurzaamheid op 3 niveaus:

• Duurzame bedrijven: Voor de continuïteit moeten bedrijven meegroeien in de duurzaamheidsdoelstellingen die Nederland gesteld heeft om ook op de langere termijn rendabel te zijn en daarbij goede en inclusieve werkgevers te blijven .
  • Duurzame producten: De producten, die de branche behandeld, moeten onder andere lang meegaan en daarbij er fraai uitblijven zien.
  • Duurzame productiemethoden: Bedrijven moeten mee kunnen gaan in de maatschappelijke vraagstukken die zijn onder andere: verminderen van energieconsumptie en CO2-uitstoot, afvalreductie, verminderen van het gebruik van gevaarlijke (SVHC) stoffen en daar waar nodig het veilig gebruik van deze stoffen (goed werkgeverschap).

Minister van de nieuwe Economie
Omdat deze zaken alleen maar bereikt kunnen worden door constant in overleg te zijn met de wetgever, heeft MVO een verkiezing uitgeschreven voor de nieuwe Minister van de Nieuwe Economie. Omdat Vereniging ION steeds het gesprek opzoekt met de wetgever en daarbij de dominee en de koopman probeert samen te laten werken, heeft ook Vereniging ION een kandidaat naar voren geschoven. Doel is om nog beter en zichtbaarder het gesprek aan te gaan met de wetgever en het bevoegd gezag om zo begrijpelijke, proportionele en uitvoerbare wetgeving te krijgen.

Als u ook vindt dat Vereniging ION hier het voortouw moet (blijven) nemen, dan kunt u stemmen via de link: https://www.ministervandenieuweeconomie.nl/kandidaten/egbert-stremmelaar/

Duurzaamheid ook zichtbaar bij RTL4 programma "Dit is Holland"
Oppervlaktetechnologie is net als lucht. Het is overal om je heen, maar daardoor zo normaal dat het niet opvalt. Maar als het er niet meer is, dan krijg je het Spaans benauwd, want alles roest of rot, ziet er niet meer mooi uit, of doet niet wat het doen moet. Daarom moeten we constant zoeken naar wegen om ons mooie vak onder de aandacht te brengen, en vooral om te laten zien dat oppervlaktetechnologie "duurzaamheid in 3 niveaus is".

Om te laten zien wat we doen, zijn er recent TV opnames gemaakt voor het programma "Dit is Holland". Dit is Holland is een informatief programma van RTL4. Programmamaker Dirk Taat reist stad en land af op zoek naar passievolle verhalen uit ondernemend Nederland. We horen persoonlijke verhalen, ontdekken bijzondere achtergronden en krijgen een uniek kijkje achter de schermen. Wie zitten er achter al onze dagelijkse producten en goederen?

De uitzending waarin Vereniging ION is te zien is op zondag 3 januari 2021 met een herhaling op zaterdag 9 januari 2021.

Nieuwjaarsreceptie tijdens de Week van de Circulaire Economie bij HTC - Onthulling ION Borghardt Award
Op woensdag 3 februari 2021 gaan we proberen weer een fysiek evenement te organiseren. Tijdens de bezoeken van de afgelopen maanden was de grootste wens van de leden "elkaar weer zien". Als het kan doorgaan, dan zullen de dan geldende Coronamaatregelen in acht genomen worden. Ruimte om 1,5 meter in acht te houden zal dan mogelijk noodzakelijk zijn, en de medewerking van de bezoekers voorwaardelijk. Daarnaast zoeken we voor Vereniging ION evenementen zoveel mogelijk een gepaste locatie, en die denken we voor 2021 gevonden te hebben.

Deze passende locatie is: HTC Parking en Security, Tweede Bloksweg 72, 2742 KL Waddinxveen.

Zie ook het kennisartikel: https://vereniging-ion.nl/kennisartikelen/coating-service.
Of de info op de website van HTC: https://htc-ps.com/nieuws/circulair-ondernemen.

Het programma zal er als volgt uitzien:

• 15.00 uur - Inloop
  • 15.30 uur - Welkom door de a.i. voorzitter van Vereniging ION, Marijke de Vries
  • 15.45 uur - Presentatie door HTC, Stefan Morssink, Business Innovatie Manager - Hoe heeft HTC van Circulaire Economie een verdienmodel gemaakt en hoe passen coatings daarin.
  • 16.15 uur - Onthulling van de ION Borghardt Award 2021 door de voorzitter van de Stichting Borghardt, dr. ir. Hans van der Weijde en de maker van de Award, de beeldend kunstenaar Kees Weimer. Zoals bekend zal de jury van de ION Borghardt Award dit jaar bijzondere aandacht hebben voor het thema duurzaamheid en circulaire economie. De uitreiking van de ION Borghardt Award is tijdens de Materials-Eurofinish-Surface 2021. Opgeven kan nog. Zie de link: https://vereniging-ion.nl/vereniging-ion/ion-borghardt-award/ion-borghardt-award-2021.
  • 16.30 uur - Gezellig samenzijn met een hapje en een drankje
  • 18.00 uur - Einde

NB 1: Mocht het toch niet kunnen om het evenement fysiek te laten plaatsvinden, dan zullen we de presentaties online laten plaatsvinden.

NB 2: Ook als het evenement fysiek zal plaatsvinden, dan zullen we toch de presentaties streamen, zodat als u niet aanwezig kunt of wilt zijn, u toch de presentaties kunt volgen.