Om innovaties in de oppervlaktetechnieken te stimuleren wordt elke 2 jaar de ION Borghardt Award uitgereikt. Sinds 7 juni is op de website, www.vereniging-ion.nl, de inschrijving geopend voor de editie 2014. Hoewel alle innovaties in de oppervlaktetechnologie ingestuurd kunnen worden, zal in deze editie vooral de focus op de thema’s ‘ketenoptimalisatie’ en ‘innovatief bij markintroductie’ zijn.

Ketenoptimalisatie

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Een applicateur is een onderdeel van een hele procesketen. Om de BV Nederland concurrerend te houden moet de hele keten sterk zijn. Hier kan een toeleverancier, maar ook de (geïntegreerde) applicateur een belangrijke rol spelen. Met andere woorden, wat doet een bedrijf om de ketenpartners te ontzorgen, de kwaliteit hoog, de traceerbaarheid goed en de kosten laag te houden.

Innovatief bij marktintroductie

Hoewel uiteraard ook ontwikkelprojecten zijn toegelaten, willen we hier vooral benadrukken dat onderzoek gevolgd moet worden door een marktintroductie en dus een reële markt moet bedienen. Immers slechts het bedienen van een markt leidt tot omzet. En hier wil de jury graag zien dat er nieuwe wegen bewandeld worden. Dit kan zowel in productietechniek, alsook in product-markt combinaties.

Jury

Om de inzendingen te beoordelen is een deskundige jury samengesteld. De jury bestaat uit:

• Dr. Ir. Arjan Mol (voorzitter); universitair hoofddocent corrosietechnologie en elektrochemie, afdeling technische materiaalwetenschappen bij de TU Delft.
  • Drs. Hans Dijkhuis; directeur QPI (Quality Process Improvement) bij ASML Veldhoven.
  • Dr. Lene Hviid; general manager IRD materials & corrosion bij Shell Global Solutions International Amsterdam.

De commissie die verantwoordelijk is voor een goede organisatie staat onder leiding van: Dr. Ir. Hans van der Weijde; program manager Packaging bij Tatasteel, voorzitter van de sectie corrosie bij de Bond voor Materialenkennis en bestuurslid bij KP-OT (Kennis Platform Oppervlakte Technologie).

Inschrijving

De inschrijving staat open tot en met 7 september 2014. Iedereen die activiteiten ontplooid die gerelateerd zijn aan de oppervlaktetechniek kan meedoen. De genomineerden zullen tijdens de vakbeurs Surface op een walk of fame geplaatst worden. De prijsuitreiking is aansluitend aan de openingsceremonie van de Surface op 7 oktober.

De Surface is de grootste vakbeurs in de Benelux voor de oppervlaktetechniek en wordt gehouden van 7 tot en met 9 oktober 2014 in de Brabanthallen te Den Bosch. Voorafgaand aan de prijsuitreiking wordt de Surface geopend door Drs. Guido Landheer, directeur Topsectoren en Industriebeleid van het Ministerie van Economische Zaken.

Wat levert de ION Borghardt Award u op?

In de aankondigingen van de vakbeurs Surface zal aandacht worden besteed aan de genomineerden. Tevens zullen de genomineerden tijdens de vakbeurs Surface op de ION Borghardt Award expositie (recht tegenover de stand van Vereniging ION) en in de beurscatalogus geplaatst worden.

De winnaar ontvangt naast de Award, de eeuwige roem en de plaquette, ook een cheque voor media-aandacht in het vakblad Oppervlaktetechnieken t.w.v. € 2.500,-. Het betreft onder andere een groot redactioneel artikel waarin het belang van uw inzending wordt weergegeven. Voor studenten is er geen mediacheque, maar een vrij te besteden bedrag van € 500,-.

Beoordelingscriteria

• People, Planet en Profit
  • Ketenoptimalisatie
  • Nieuw in de markt