Op 11 april werd de ION Dag voor de Ondernemer gehouden bij Inn Style aan de Maarseveense Plassen. Een fraaie en inspirerende locatie aan het water, waar tijdens de korte momenten dat het zonnetje doorkwam ook buiten nog even kon worden genoten.

Tijdens de ION Dag voor de Ondernemer 2018 werd door Govert-Henk Mijnders een interactieve masterclass 'Web- en eventmarketing' gegeven. Het startpunt was oma Mijnders van 92 jaar die de wereld bij elkaar organiseerde met pen en papier (en vooral ook veel online hulp van anderen). De mogelijkheden van een voorspelbare online/offline campagne organiseren werden in een snel tempo getoond, evenals de effecten en kansen van een hybride campagne. Tot slot van het eerste blok werden de mogelijkheden van sociale media, en vooral de reikwijdte van deze media besproken. Om het ook praktisch en herkenbaar te houden werden regelmatig korte overlegmomenten en interviews gehouden.

In het tweede blok kwam vooral de eventmarketing aan de orde. Hoe organiseer je een event waar de juiste mensen komen en hoe maak je niet alleen de kosten, maar ook de opbrengsten zichtbaar. Hoe bereid je het event voor als exposant/deelnemer en hoe als bezoeker. Welke tips en tricks zijn er om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk relevante contactmomenten te hebben. Dit blok werd afgesloten met een rollenspel waarbij pijnlijk duidelijk werd wat het verschil in opbrengst is bij een goede voorbereiding in relatie tot geen of een slechte voorbereiding.

Na de masterclass werd nog lang doorgesproken tijdens de netwerkpauze. Veel positieve reacties. Hierbij een selectie:

• Eigenlijk wist ik het wel, maar het weer even opfrissen was toch wel belangrijk.
  • Ik had geen idee dat het resultaat van een beurs of congres ook gewoon te berekenen is.
  • Ik heb ervan genoten.
  • Topspreker. Hij wist de zaal 2 uur te boeien.
  • Ik heb veel geleerd, maar nu begint voor ons het echte werk pas.
  • Mijn volgende event zal ik anders aanpakken.

Voorafgaand aan de masterclass was er de ION Algemene Ledenvergadering. In een klein uur werd informatie gegeven over het reilen en zeilen van de vereniging en konden vragen worden gesteld. Door het niet-functioneren van de interactieve vragen is de aanwezigen gevraagd om hun opmerkingen en wensen op de e-mail te zetten en deze aan de vereniging te sturen. Van deze mogelijkheid is inmiddels ook gebruik gemaakt.

Na de masterclass werd ingezoomd op duurzame inzetbaarheid van mensen, tools voor veilig werken met gevaarlijke stoffen en de rol van de Inspectie SZW. Bij dit onderwerp bleek dat er nog wel veel onduidelijk is en dat er voor de vereniging ook nog een uitdaging ligt om het ontbrekende stuk van 5xbeter - de blootstellingsbeoordelingen bij CMR-stoffen en bij baden(reeksen) - goed in kaart te brengen. Hiervoor is ook een oproep gedaan. Zie hiervoor https://vereniging-ion.nl/op-zoek-naar-meetgegevens-blootstelling-bij-baden-voortgang-5xbeter.

Een hoogtepunt tijdens de ION Dag voor de Ondernemer 2018 was de onthulling van de ION Borghardt Award door de kunstenaar zelf en het voorstellen van de jury door de voorzitter van de Stichting Borghardt Fonds. Het beeld van Patrick Visser kreeg veel positieve reacties. Zie voor meer informatie: https://vereniging-ion.nl/inschrijving-voor-de-innovatieprijs-ion-borghardt-award-2018-geopend.

Binnenkort zal een impressie van de ION Dag voor de Ondernemer 2018 op YouTube worden gezet. Uiteraard zullen ook de presentaties via de website beschikbaar zijn. U treft ze hier aan: https://www.vereniging-ion.nl/ion-dag-voor-de-ondernemer

Voor de aanwezigen was het een geslaagde dag.