Recentelijk is het onderzoeksrapport "Een futureproof oppervlaktebehandelende branche" gepubliceerd, waarin de toekomst van de branche grondig onder de loep is genomen. Bert Steegers, regiomanager en accountmanager bij OOM en verantwoordelijk voor de branche oppervlaktebehandeling, beantwoordt vijf belangrijke vragen over dit rapport en de implicaties ervan voor de sector.

"Waarom dit onderzoek, was daar een aanleiding voor?" aldus Steegers: "OOM doet voortdurend onderzoek in samenwerking met andere partijen naar de toekomstige ontwikkelingen in de techniek en in de verschillende branches in de metaalbewerking. We brengen in kaart wat het effect daarvan is op het vakmanschap en wat dat betekent voor de opleiding en ontwikkeling van vakmensen. Met de resultaten inspireren we bedrijven om tijdig in te spelen op de ontwikkelingen en innovaties die op ze afkomen."

Gevraagd naar waarom juist de oppervlaktebehandelende branche werd onderzocht, legt Steegers uit: "Deze sector staat voor tal van uitdagingen waarbij opleiding en ontwikkeling een cruciale rol spelen. Ondanks de belangrijke rol die hierin te spelen valt, blijven de mogelijkheden van OOM nog onderbenut. In nauwe samenwerking met de Vereniging Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION) hebben we dit onderzoek uitgevoerd."

Over de uitdagingen waar de branche voor staat, benadrukt Steegers: "Denk aan de ambitie om tegen 2050 een circulaire en klimaatneutrale economie te realiseren, zowel op Europees als nationaal niveau. Daarnaast speelt ook het aantrekken van nieuw personeel en het voortdurend ontwikkelen van bestaande medewerkers een grote rol."

Op de vraag welke rol opleiding en ontwikkeling hierbij kunnen spelen, antwoordt Steegers: "Een uitermate belangrijke rol, gezien vrijwel alles staat of valt bij het vakmanschap en de motivatie van medewerkers. OOM moedigt bedrijven aan om zich goed voor te bereiden op de toekomst door middel van een uitgebreid scala aan praktische ondersteuningsinstrumenten."

Wat OOM concreet gaat doen om een stimulerende leercultuur te bevorderen, wordt door Steegers toegelicht: "In samenwerking met Vereniging ION zullen we een gezamenlijk aanbod van zowel online als offline trainingen ontwikkelen. We zullen bedrijven adviseren over het organiseren van leerprocessen binnen hun organisaties en zullen drempels, inclusief financiƫle, zoveel mogelijk verlagen. Daarnaast zetten we in op het promoten van onze diensten en regelingen binnen de branche, met als doel daadwerkelijk bij te dragen aan de bijscholing van medewerkers."

Het volledige rapport en verdere details zijn te vinden rechts van deze pagina. Wil je liever een papieren versie ontvangen? Stuur dan even een e-mail naar opleidingen@vereniging-ion.nl met jouw gegevens, en wij zullen ervoor zorgen dat je deze toegestuurd krijgt.