Ondanks het feit dat de fysieke uitvoering van de Stoffendag in Ede niet door kon gaan, is wel een Stoffendag gehouden. In de voorbereidingen bleek het samenkomen onmogelijk, maar de behoefte aan informatie onverminderd groot. Uiteindelijk waren er 300 mensen aangesloten tijdens de 3 keynotes en 4 workshoprondes. Ondanks het feit dat de inspiratiemarkt en de netwerkmomenten niet door konden gaan, bleven de meeste sponsors wel voldoende belang hechten aan het evenement om het toch door te (kunnen) laten gaan.

Na de opening door de dagvoorzitter trapte staatssecretaris (Ministerie SZW) Bas van 't Wout af met een overzicht van activiteiten bij de overheid. Ook gaf hij aan welke richtingen er worden ingeslagen en hoe actief handhaving is. Er werd onder andere gerefereerd aan de EU Chemicaliën Strategie.

Daarna reageerde de heer Marco Mensink, directeur Cefic (Europese koepel chemische industrie) op de uitspraken. Hij gaf onder meer aan dat de ontwikkelingen vaak niet in werkbare richtingen gaat voor de industrie. Er komt de komende tijd nog veel nieuwe wetgeving op ons af, vandaar dat er nog veel werk is te verzetten.

Als derde reageerde mevrouw Jaitske Feenstra, directeur van de VVVF, weer op de Europese ontwikkelingen zoals geschetst door Cefic en de effecten daarvan voor Nederland.

Daarna volgde de 4 workshoprondes met in totaal 19 workshops, waarbij Vereniging ION uiteraard ook een workshop verzorgde. In deze workshop waren 77 belangstellenden aanwezig. De workshop van Vereniging ION ging over de stand van zaken van de chroomtrioxide-autorisatie en over het project "Veilig werken met SVHC-stoffen".

Onderstaand een overzicht van de workshops. Mocht u daar alsnog meer informatie over willen hebben, neem dan even contact op met Vereniging ION.

1. Gecombineerde blootstelling aan gevaarlijke stoffen op de werkplek - hoe beoordeel je dat?
  2. REACH en CLP voor microbedrijven en ZZP'ers
  3. Desinfectiemiddelen: Wetgeving en beschikbaarheid in tijden van Corona
  4. Microbiologische arbeidsveiligheid
  5. Veilig werken met zorgwekkende stoffen: maatregelen en validaties
  6. REACH restrictie microplastics
  7. Gevolgen classificatie Titaniumdioxide
  8. Isocyanaten: nieuwe ontwikkelingen in wet- en regelgeving
  9. SCIP database: melden gevaarlijke stoffen verplicht per 5 januari 2021
  10. Het beleid en de praktijk van PFAS, van wonderspul naar probleemstof
  11. Productnotificatie: gevaarlijke mengsels aanmelden: hoe gaat dat vanaf 2021?
  12. Chroom-6 in oude verflagen - hoe groot zijn de gezondheidsrisico's?
  13. Workshop metaalbewerkingsvloeistoffen
  14. ZZS & afval: 3 stappen vooruit
  15. Hormoonverstorende stoffen - hoe herken je ze? Welke informatie is vereist volgens de nieuwe regels voor veiligheidsbladen?
  16. Omgaan met blootstelling aan diesel motor emissies (DME) op de werkvloer
  17. ZZS voor beginners - wat betekent het voor u?
  18. Programma Preventie Beroepsziekten Ministerie SZW: highlights 2018-2020 en vooruitblik 2021
  19. Brexit en de gevolgen voor CLP, ViB, PCN en REACH.

Uiteraard kunt u voor meer informatie ook terecht op de website: https://www.stoffendag.nl