Verwacht wordt dat op termijn 10% van alle metaalproducten volgens het principe additive manufacturing (in de volksmond 3D-printen) worden gemaakt. Op het gebied van kunststoffen (composieten) wordt vooral voor prototypen gebruik gemaakt van additive manufacturing, maar steeds vaker worden ook kleine series en specifieke producten met additive manufacturing gemaakt.

Vereniging ION en Flam3D zijn lid geworden van elkaar. Dat is meer dan een pro-forma overeenkomst; beide organisaties onderkennen het toenemende belang van aangepaste oppervlaktebehandeling voor een groeiende additive manufacturingsector en willen werken aan het samenbrengen van deze expertisedomeinen.

Flam3D is een brancheorganisatie en netwerkplatform voor 3D additive manufacturing. Ongeveer 80 organisaties in de Benelux vormen samen een sterk netwerk en bundelen de kennis.

Vereniging Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland (ION) is dé brancheorganisatie voor een ieder die actief is in de oppervlaktebehandelende industrie; applicateurs (loonbedrijven), (toe)leveranciers en geïntegreerde bedrijven). Het gaat dan om chemische/mechanische voorbehandeling, galvaniseren, emailleren, poedercoaten, (nat)lakken, anodiseren, thermisch verzinken, metaalconservering, PVD/CVD, en nog veel meer.

In een eerste fase wil Flam3D de kennis en expertise rond coatings en oppervlaktebehandeling, beschikbaar binnen Vereniging ION, onder de aandacht brengen van haar leden. Vereniging ION heeft bijvoorbeeld reeds een Werkgroep Additive Manufacturing. Vereniging ION wil de branche ondersteunen bij het ontwikkeling van een goede coating voor additive manufacturing stukken. Hiervoor is samenwerking met machinebouwers, OEM'ers, poederleveranciers en ontwerpers belangrijk. Flam3D heeft dat netwerk. Door de samenwerking kunnen de leden elkaar informeren over relevante evoluties in beide domeinen.

Daarnaast willen we samenwerken, voor wat betreft 3D-printing, rond de invulling van de Week van de Oppervlaktetechnologie 2018 (#WOT2018). Verder willen we natuurlijk bekijken hoe onze organisaties nog meer op elkaar kunnen inspelen op de groeiende vraag vanuit de beide sectoren.