Tijdens de Techn.ION-dag van 12 april 2016 was er een masterclass 'Robots en Circulaire Economie; een verkenning' van Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads. De tekst die zij gebruikten in de aankondiging van het programma was als volgt:

De toekomst kan niemand voorspellen. Zeker niet, nu de veranderingen van de exponentiële groei van technologie goed op stoom begint te komen. Technologie is vaak onzichtbaar, maar heeft nu al een grote impact op onze economie. In de oppervlaktebehandelende branche valt daarbij te denken aan de ontwikkelingen rond Robotisering en de Circulaire Economie.
Dus tijd voor een overzicht van de stand van zaken. De trendverkenners van Fountainheads geven een actueel overzicht waar we staan met Robotisering en de Circulaire Economie door te gluren bij de buren. Wat gebeurt er in andere sectoren?
Uiteraard gaan we ook in op de ontwikkelingen in de oppervlaktebehandelende branche.
De sessie is bedoeld om ogen te openen, te verwonderen en te verrassen wat moet leiden tot nieuwe inzichten en energie.

In een dynamisch uur werden de aanwezigen in een rap tempo meegenomen door de huidige ontwikkelingen en werd een link gelegd naar de toekomst en naar de oppervlaktebehandelende industrie. Er kwam veel informatie die leidde tot vervolgvragen. Om nog even het geheugen op te frissen staat in het Vakblad Oppervlaktetechnieken van april 2016 op pagina 32 en 33 een verslag.

Tijdens de aansluitende netwerkpauze bleek dat diverse aanwezigen graag een vervolg zouden willen. De beide heren van Fountainheads willen dat verzorgen in de vorm van een aantal korte wake-up calls, die aan het einde van een dag worden georganiseerd.

Als u belangstelling heeft voor een vervolg, laat het dan het secretariaat even weten (secretariaat@vereniging-ion.nl). Bij voldoende belangstelling zal Vereniging ION samen met de heren van Fountainheads een voorstel uitwerken.