Zoals al eerder in de digitale nieuwsbrief vermeld, wordt er momenteel veel onderzocht op het gebied van 3D metal printing. Er worden diverse technieken onderzocht, en ook het stabiel maken (reproduceerbaar maken) van producten heeft veel aandacht. Toch gaat het veel sneller dan we tot voor kort dachten. Zo is er al een bedrijf dat op jaarbasis 40.000 producten print voor een consumenten elektronica toepassing. In Eindhoven is AddLab opgericht. Een initiatief waarin 8 MKB-bedrijven samenwerken in de ontwikkeling van de constructieregels.

Belangrijk voordeel van 3D metal printing is de ontwerpvrijheid en de gewichtsbesparing. Mede daardoor wordt verwacht dat over 10 jaar ongeveer 10% van alle metaal producten via een metal printing proces worden vervaardigd. Dit betekent een omzetbedrag van ca. € 700.000.000,-. De moeite waard dus om als oppervlaktebehandelaar betrokken te blijven.

Op dit moment worden de eerste testmodellen uitgegeven. Deze modellen zijn speciaal voor ION ontwikkeld en bestaan uit een stuk (geprint) metaal met daarin koelkanaaltjes die met de standaard bewerkingen niet zijn te maken. Denk hierbij aan kanalen in de vorm van een spiraal en aan kanalen die vierkant beginnen en rond of ovaal eindigen.

De bedoeling is dat de applicateur zich laat inspireren door het werkstuk, en diverse proeven kan doen. Met name zaken als conservering, slijtvastheid en laagdikte zijn onderwerp van studie. De huidige modellen zijn nog in RVS316, maar binnenkort komen er ook Aluminium en Titanium delen beschikbaar.

Verwacht wordt dat het onderzoek uitgevoerd kan worden onder de WBSO. Vereniging ION zal een brief opstellen die bruikbaar is voor de onderbouwing van de aanvraag.

Note:
De werkgroep is alleen bestemd voor leden van Vereniging ION. Bent u geen lid van Vereniging ION, maar bent u wel geïnteresseerd in deelname aan deze werkgroep? Word dan lid! Meer informatie treft u hier aan: http://vereniging-ion.nl/vereniging-ion