Van harte welkom bij KLM Engineering en Maintenance. Dat waren de woorden waarmee Young Surface met open armen en koffie met roze koeken werd ontvangen op Schiphol Oost. Op 20 juni 2019 was de tweede bijeenkomst van Young Surface bij KLM Engineering & Maintenance, omdat het onderwerp "onderhoud en reparatie" op het programma stond. Op bezoek bij een (heel) groot bedrijf dat alles piekfijn volgens de luchtvaartwetten op orde moet hebben, daar moet je als oppervlaktebehandelend bedrijf wat kunnen leren. Leuk was het om te vernemen dat de KLM, aanwezig met maar liefst 5 vertegenwoordigers uit de galvano afdeling en de motoren revisie workshop, ook hoopte wat van de jonge oppervlaktebehandelende ondernemers te leren.
Na een introductierondje werd de groep in tweeën gedeeld en na het ontvangen van de afdelingsgerelateerde PBM's, ging een deel naar de galvano afdeling en een deel naar de motoren revisie workshop. Na een uur zou er gewisseld worden.
Bij de galvano afdeling werden de werkprocessen uitvoerig besproken. Met een voorbeeldorder werd de loop van een product door het galvano bedrijf gevolgd. Hoogtepunt van dit deel van de rondleiding was uiteraard een bezoek aan de diverse badenreeksen. Er kwamen veel vragen voort uit wat werd gezien, wat een vertraging van 30 minuten tot gevolg had. Dat was geen probleem, want ook bij de motoren revisie afdeling (inclusief het themisch spuiten), was hetzelfde aan de hand. De indrukwekkende hal met de diverse werkplekken met in uitvoering zijnde motoren was een inspiratiebron voor opslag, doorloop en registratie van onderdelen. Daar het tweede deel van de rondleiding dezelfde vertraging opleverde, werd de vergaderzaal met een uur vertraging weer opgezocht. Daar stonden inmiddels koude drankjes klaar en kon de discussie beginnen.
Aan de hand van diverse stellingen werden zaken als preventief en correctief onderhoud, de zin en onzin van onderhoudscontracten, zelf doen of uitbesteden, gereviseerde onderdelen of nieuw, deel vervangingen of geheel nieuw en nog vele andere zaken met betrekking tot storingen, onderhoud en investeringen besproken. De oplossingen die de diverse bedrijven hebben gekozen, zijn net zo divers als de branche zelf. Wel is er geconstateerd dat door de vele aspecten die besproken zijn, de aanwezigen zelf ook weer stappen kunnen maken.
Na het afscheid bij de KLM, waarbij de aanwezigen nog een aandenken meekregen, ging daarna met een uur vertraging een deel van de groep naar een restaurant voor een diner. Daar werd nog uitgebreid verder gediscussieerd. Omdat het restaurant om 21.00 uur sloot, kwam er een einde aan de leerzame middag/avond.
De volgende Young Surface bijeenkomst zal plaatsvinden bij een poedercoatbedrijf, en naar verwachting eind september/begin oktober zijn. De voorbereidingen zijn reeds begonnen.