Titel presentatie:

Stand van zaken Chroomtrioxide (Cr03 - Cr06+) autorisaties

Korte toelichting presentatie:

Op 21 maart 2016 was de AfA deadline voor CrO3. Op 21 september 2017 is de sunset date voor een verbod op CrO3. Hoewel CrO3 een SVHC-stof is met bewezen CMR-eigenschappen wordt deze (proces)stof vanwege haar specifieke eigenschappen op veel gebieden toegepast.
Een algeheel verbod van CrO3 zal grote gevolgen hebben voor de maakindustrie in Europa, omdat er geen (volwaardige) alternatieven beschikbaar zijn voor veel van de applicaties. Hierbij opgemerkt dat het gebruik van de (proces)stof CrO3 goed gecontroleerd kan plaatsvinden met een minimalisatie van de risico’s, terwijl het eindproduct (in de meeste gevallen) uit chroom bestaat, en geen CrO3 bevat.
De stelling van Vereniging ION is; “vervangen als het kan, maar autoriseren als het moet”. Dit met als doel dat er geen werkgelegenheid buiten de EU gedrukt mag worden als het binnen de EU verantwoord uitgevoerd kan worden.
Waar staan we momenteel, en wat moet een downstream user verwachten?

Download hier de presentatie!

Spreker:

Egbert Stremmelaar BSc MBA RAE
Directeur, Vereniging ION
Secretaris, Vereniging Qual.ION

Informatie spreker:

Vereniging ION (Industrieel Oppervlaktebehandelend Nederland) is opgericht om collectief te doen wat bedrijven individueel niet kunnen doen. Binnen het verenigingsbureau heeft Egbert Stremmelaar onder andere de portefeuilles Wet- en Regelgeving en Kwaliteit. Deze portefeuilles zijn voor de vereniging van eminent belang, omdat het primaire aandachtspunt, continuïteit en rechtszekerheid van de lidbedrijven, hier voor een belangrijk deel invulling krijgt. Immers zowel het bevoegd gezag alsook de afnemers van de diensten van de applicateurs en de consument zijn vakinhoudelijk (oppervlaktebehandeling) vaak geen deskundigen, en dienen derhalve goed geïnformeerd te worden over de consequenties van keuzes en besluitvorming en het hebben van reële verwachtingen. Enkele belangrijke aandachtsgebieden van het moment zijn NEN EN 1090, de Wet Blok, de Omgevingswet, REACH, GHS/CLP en kwaliteitsborging.

Quote/statement:

Vrijwel alle innovaties zijn terug te voeren naar of zijn mede mogelijk gemaakt door een innovatieve oppervlaktebehandeling.