Titel presentatie
Hoe dompelverzinkt staal gesmeerd loopt in persgereedschap van de meest kritische automobielproducenten
Toelichting presentatie
Tata Steel produceert staal voor diverse markten zoals de bouw en de automobielindustrie. Aangezien staal zonder behandeling gaat roesten wordt het voorzien van tin, nikkel maar vooral van zink. Dompelverzinken is het proces dat momenteel de belangrijkste afzet vertegenwoordigd in de automobielindustrie en moet daarom kunnen concurreren met electrolytisch verzinkt staal. Elk verzinkproces heeft zo zijn voor- en nadelen, en om dompelverzinkt staal aan de meest kritische automobielklanten te kunnen leveren worden er belangrijke eisen gesteld aan oppervlaktebehandelingenen die plaatsvinden na het verzinken, te weten het nawalsen maar ook het aanbrengen van laagjes die de smering van het verzinkte materiaal verbetert bij de verwerking bij automobielklanten. Door een intensieve samenwerking met AD international heeft Tata Steel een zogenaamde boosterlube ontwikkeld, PLT geheten waarmee we de meest kritische klanten tevreden kunnen stellen om het dieptrekken van de zichtdelen van auto’s te kunnen persen.
Taal
Nederlands
Spreker
ing. Chiel Dane
Principal Scientist - Tata Steel
Chiel Dane is 35 jaar geleden bij Hoogovens begonnen bij “speurwerk en ontwikkeling”, later voortgezet bij Corus in de Research, Development and Technology en momenteel bij Tata Steel R&D werkzaam in Applications and Engineering met focus op tribologie in plaat omvormprocessen, in het bijzonder gericht op de automobielindustrie.
Quote/statement
Staal heeft geweldig mooie eigenschappen, het is sterk, goed vervormbaar, geheel recyclebaar, relatief goedkoop, maar heeft feitelijk maar 1 nadeel: zonder oppervlaktebescherming gaat staal roesten. Daarom is oppervlaktetechnologie voor Tata Steel van eminent belang voor duurzaam gebruik, maar ook voor de verwerkbaarheid van staal in automobieltoepassingen. Daarbij is samenwerking met innovatieve nederlandse bedrijven zoals AD International van eminent belang.