Titel presentatie
Ontwikkelingen in pre-anodiseren

Toelichting presentatie
Om een goede coatingkwaliteit te waarborgen was tot 21-09-2017 het gebruik van Chroom(VI) als voorbehandeling voor aluminium de standaard bij het aanbrengen van een poedercoating of natlak. Voor corrosiebescherming was deze laag bijzonder goed. Met de discussie van de gevaren van Chroom(VI) kwam er ook een autorisatie in het vooruitzicht, en is er gezocht naar alternatieven. Één van de mogelijke alternatieven voor corrosieklasse C5 is pre-anodiseren. Het traject van onderzoek naar de juiste parameters, alsmede de resultaten van de testen die VOA en Vereniging ION gedaan hebben, hebben geleid naar de huidige stand van de Technische Specificatie van Qualicoat. Daar waar mogelijk zullen praktische voorbeelden uit de praktijk worden aangehaald.

Taal
Nederlands

Spreker
Harmen IJdema
Vertegenwoordiger Technical Committee Qualicoat / Directeur - Vereniging Qual.ION / IJdema Groep

Harmen IJdema studeerde coatingtechnologie aan de hogeschool Enschede. Hij is directeur/eigenaar van de IJdema Groep, waar de bedrijven IJdema Coating en Jonkman Coating onder vallen. Daarnaast is hij namens Vereniging Qual.ION (general licencee Nederland van de labels Qualicoat, Qualisteelcoat en Qualanod) de Technical Committee member van het internationale kwaliteitslabel Qualicoat.

Quote/statement
Pre-anodiseren zal één van de voorbehandelingen worden die Qualicoat de mogelijk geeft om de hoogste kwaliteit te leveren.