- 16:30

Heeft u wel eens nagedacht over de toepassing van coatingtechnologie in de kastuinbouw? Enkele voorbeelden zijn:

• Beter licht in de kas via light management coatings of self-cleaning coatings
  • Betere houdbaarheid en ontkieming van zaden en authenticiteitsmarkering
  • Voorkomen van schimmel/alg op schermdoek met aangroeiwerende coatings
  • Langere houdbaarheid van producten via plasma behandeling

In deze bijeenkomst laten wij u een aantal ontwikkelingen in de coatingtechnologie zien, die interessant zouden kunnen zijn voor de kastuinbouw. Wij nodigen u uit om te komen luisteren en mee te denken over de toekomst. Kortom: Wij laten zien wat de mogelijkheden zijn, en samen kunnen we nieuwe toepassingen bedenken!

13.30 – 14.00 uur  Ontvangst
14.00 – 14.15 uur  Welkom en voorbeelden state-of-the art coatings
14.15 – 14.45 uur  Korte pitches

• Meer licht in de kas – Roel Huis in ’t Veld (Kriya) / Aike Wypkema (TNO)
    Coatings op het kasglas beïnvloeden het licht in de kas. Elk gewas heeft zijn eigen lichtbehoefte. Hoe kunnen we dit optimaliseren door gebruik te maken van anti-reflectie coatings, selectieve light management coatings en wellicht zelfs easy-clean coatings?
  • Minder aangroei op schermdoek – Nicole Papen-Botterhuis (TNO)
    Voor schepen en huizen zijn coatings ontwikkeld die aangroei van micro-organismes zoals algen en schimmels tegengaan. Als we deze technologie zouden gebruiken om aangroei op schermdoek tegen te gaan, dan kunnen we de levensduur van het schermdoek verlengen, minder vaak het schermdoek schoonmaken en meer lichtopbrengst in de kas realiseren.
  • Langere houdbaarheid – André Schilt namens ARA, Deleye en TNO
    Voor het reduceren van schimmels en bacteriën op fruit kan plasmabehandeling uitkomst bieden. Er is een pilot lijn hiervoor gebouwd, waarmee bewezen moet worden dat dit proces ook op industriële schaal werkt. Wie heeft een andere interessante applicatie waarvan we samen de haalbaarheid kunnen onderzoeken?

15.00 – 16.00 uur  Verdieping en discussie in drie groepen met de sprekers
16.00 – 16.30 uur  Plenaire terugkoppeling en afsluiting
16.30 – 17.30 uur  Netwerkborrel

Van der Valk Hotel Hoorn
Westfriese parkweg 1
1625 MA Hoorn

Aanmelden
U kunt zich voor deze bijeenkomst uitsluitend per e-mail aanmelden tot 27 augustus 2015 via aanmeldingen@greenportnhn.nl, graag voorzien van uw volledige contactgegevens en bedrijfsnaam, o.v.v. “Coatings in de kas”. Bevestigingen worden na de sluitingstermijn verzonden. Aan de deelname zijn geen kosten verbonden. Voor meer informatie kunt u telefonisch terecht bij Arend Krikke, projectleider AgriVizier: 0252 - 46 21 24.