- 17:00

Datum: donderdag 12 maart 2015
Tijd: 13.00 - 17.00 uur
Locatie: Domein Martinus, Sniederspad 133, B-2980 Halle-Zoersel (net over de grens met Nederland, vlak naast de E34 Eindhoven-Antwerpen)
Deelnamekosten: € 125,- (leden) en € 195,- (niet-leden)

Secretariaat:  VOM België (Veerle Fincken)
Organisatie:  VOM België en Vereniging ION

Op donderdag 12 maart 2015 organiseren VOM België en Vereniging ION een themabijeenkomst over hardchroom.

Hardchroom & alternatieven: een stand van zaken

Sinds de toepassing van de EU-richtlijnen WEEE, ROHS en ELV is de aanwezigheid van Cr6+ in deklagen serieus aan banden gelegd. Ook is chroomtrioxide geplaatst in de bijlage XIV van de REACH-regelgeving. Dit betekent dat volgens de huidige stand van zaken het gebruik van chroomtrioxide zonder autorisatie verboden is vanaf 21 september 2017. Het verder gebruik van hardchroom, een zeer slijtvaste en corrosiewerende laag, staat bijgevolg sterk onder druk. Hardchroom kent heel diverse toepassingen: schokdempers, pompen, kleppen, kogellagers, injectiesystemen, … Tot heden is er nog geen universele oplossing ter vervanging van hardchroom. Echter in de markt zijn diverse alternatieven zich aan het ontwikkelen met elk hun specifieke eigenschappen en toepassingen. In dit spanningsveld is er behoefte aan technieken om het proces en de kwaliteit optimaal te beheersen. Tijdens deze middag krijgt u een overzicht van de alternatieven.

13.00 uur   Ontvangst
13.30 uur   Welkom door VOM vzw en Vereniging ION
13.40 uur   Chroom 6+ en REACH
13.50 uur   Karakteristieken, applicaties van hardchroom

Hierna volgt een overzicht van mogelijke alternatieve deklagen
14.20 uur   Deklagen op basis van Cr3+ met voorstelling van de onderzoeksfaciliteiten
14.40 uur   Thermisch gespoten deklagen HVOF

15.00 uur   Koffiepauze

15.20 uur   Deklagen via vacuümdepositie
15.40 uur   Warmtebehandeling nitrocarboneren met na-oxidatie
16.00 uur   Lasercladden
16.20 uur   Laserreiniging als voorreiniging voor een betere hechting en een lagere porositeit

16.40 uur   Conclusies en vragen
17.00 uur   Netwerkborrel

Aanmelden kan tot en met 5 maart 2015 via het digitale formulier.
Annuleren kan slechts schriftelijk uiterlijk 05/03/2015. Een week vooraf ontvangt u digitaal een bevestiging van deelname en een routebeschrijving.